Initiative in communication of children with multiple severe developmental disorders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2021-3-2-132-137

Keywords:

children with multiple severe developmental disorders, communication, display of initiative, alternative additional communication, pre-symbolic communication, expressive/mimic manifestations

Abstract

The article presents the results of a study that explored communicative initiative in students with multiple severe developmental disorders using augmentative and alternative communication. The respondents were 11 students on adapted basic general education program for students with moderate, severe, and profound mental retardation as well as multiple severe developmental disorders aged 8.9 ± 1.2. The research was mainly done by observation. The first group of children is the auxiliary language group. It includes children who are still mastering or have already mastered speech; however, their speech is difficult to understand. The second group are the children with expressive language who have a big gap in understanding speech and the ability to independently produce speech. The third group of children includes those who, due to their psychophysiological characteristics, do not understand speech, and, accordingly, cannot speak. The third group is the alternative language group. It was found that in the groups that use alternative and expressive language, the communicative initiative, as a way to attract attention, manifests itself though abstract symbols and is at the stage of formation. To show communicative initiative, children use non-standard pre-symbolic communication. In the auxiliary language group, communicative initiative and attracting attention is also done at the level of abstract symbols and can be either in the process of formation or formed. Besides, in the auxiliary language group, standard pre-symbolic communication is also used. It corresponds to the regular development of communication since such manifestations are socially acceptable and will be used in future communication.

References

ЛИТЕРАТУРА

Интерактивная матрица общения. (2011) Rowland Charity, Oregon Health & Science University. [Электронный ресурс]. URL: https://www.communicationmatrix.org/uploads/pdfs/Communication-Matrix-Handbook- Russian.pdf (дата обращения 06.07.2021).

Лисина, М. И. (2009) Формирование личности ребенка в общении. СПб.: Питер, 318 с.

Лебединский, В. В., Бардышевская, М. К. (ред.). (2006) Психология аномального развития ребенка. Хрестоматия: в 2 т. Т. 1. 2-е изд., стер. М.: ЧеРо, с.182–191.

Одинокова, Г. Ю. (2020) О возможности общения ребенка с тяжелыми множественными нарушениями развития с ухаживающим взрослым. В кн.: И. А. Фурманов (ред.). Психосоциальная адаптация в трансформирующемся обществе: субъект-субъектная коммуникация как фактор социализации индивида: материалы V Международной научной конференции, Минск, 23–24 октября 2020 г. Минск: БГУ, с. 171–175.

Приказ Министерства образования и науки РФ от 19 декабря 2014 г. № 1599 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта образования обучающихся с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями), федеральный государственный стандарт образования обучающихся с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями». [Электронный ресурс]. URL: https://www.mos.ru/donm/documents/normativnye-pravovye-akty/view/174333220/ (дата обращения 02.04.2021).

Рязанова, И. Л. (2019) Низкотехнологичные средства АДК: начинаем использовать. Практика социальной работы. Открытый методический ресурс, № 1. [Электронный ресурс]. URL: http://www.центрсемья.рф/system/files/tmp/Рязанова_И_Низкотехнологичное%20АДК.pdf (дата обращения 02.04.2020).

Смирнова, Е. О., Галигузова, Л. Н., Ермолова, Т. В., Мещерякова, С. Ю. (2002) Диагностика психического развития детей от рождения до 3 лет. М.: МГППУ, 128 с.

Смирнова, Е. О., Солдатова, Ю. С. (2019) Особенности проявления инициативы современных дошкольников. Психолого-педагогические исследования, т. 11, № 1, с. 12–26. https://www.doi.org/10.17759/psyedu.2019110102

Творогова, Н. Д. (ред.). (2007) Клиническая психология: словарь. М.: PerSe, 414, [1] с. (Психологический лексикон: энциклопедический словарь в шести томах).

Течнер, С. фон, Мартинсен, Х. (2014) Введение в альтернативную и дополнительную коммуникацию: жесты и графические символы для людей с двигательными и интеллектуальными нарушениями, а также с расстройствами аутистического спектра. М.: Теревинф, 428 с.

Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» (ред. от 25.11.2013; с изм. и доп., вступ. в силу с 01.01.2014). [Электронный ресурс]. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/36698 (дата обращения 01.04.2021).

Шипицына, Л. М. (2005) «Необучаемый» ребенок в семье и обществе. Социализация детей с нарушением интеллекта. 2-е изд., перераб. СПб.: Речь, 477 с.

REFERENCES

Federal’nyj zakon ot 29.12.2012 No. 273-FZ “Ob obrazovanii v Rossijskoj Federatsii (red. ot 25.11.2013; s izm. i dop., vstup. v silu s 01.01.2014) [Federal Law No. 273-FZ from 29 December 2012 “On education in the Russian Federation” (as amended on 11.25.2013; with amendments and additions, entered into force on 01.01.2014)]. [Online]. Available at: http://www.kremlin.ru/acts/bank/36698 (accessed 01.04.2021). (In Russian)

Interaktivnaya matritsa obshcheniya [Interactive communication matrix]. (2011) Rowland Charity, Oregon Health & Science University. [Online]. Available at: https://www.communicationmatrix.org/uploads/pdfs/Communication-Matrix-Handbook-Russian.pdf (accessed 06.07.2021). (In Russian)

Lebedinskiy, V. V., Bardyshevskaya, M. K. (eds.). (2006) Psikhologiya anomal’nogo razvitiya rebenka. Khrestomatiya [Psychology of abnormal child development. Chrestomathy]: In 2 vols. Vol. 1. 2nd ed., stereotype. Moscow: CHeRo Publ., pp. 182–191. (In Russian)

Lisina, M. I. (2009) Formirovanie lichnosti rebenka v obshchenii [Formation of the child’s personality in communication]. Saint Petersburg: Piter Publ., 318 p. (In Russian)

Odinokova, G. Yu. (2020) O vozmozhnosti obshcheniya rebenka s tyazhelymi mnozhestvennymi narusheniyami razvitiya s ukhazhivayushchim vzroslym [On the possibility of communication between a child with severe multiple developmental disabilities with a caring adult]. In: I. A. Furmanov (ed.). Psikhosotsial’naya adaptatsiya v transformiruyushchemsya obshchestve: sub’ekt-sub’ektnaya kommunikatsiya kak faktor sotsializatsii individa: materialy V Mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii, Minsk, 23–24 oktyabrya 2020 g. [Psychosocial adaptation in a transforming society: Subject-subject communication as a factor in the socialization of an individual: Proceedings of the V International Scientific Conference, Minsk, 23–24 October, 2020]. Minsk: Belarusian State University Publ., pp. 171–175. (In Russian)

Prikaz Ministerstva obrazovaniya i nauki RF ot 19 dekabrya 2014 g. No. 1599 “Ob utverzhdenii federal’nogo gosudarstvennogo obrazovatel’nogo standarta obrazovaniya obuchayushchikhsya s umstvennoj otstalost’yu (intellektual’nymi narusheniyami)” [Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of 19 December 2014 No. 1599 “On the approval of the federal state educational standard for students with mental retardation (intellectual disabilities)”]. [Online]. Available at: https://www.mos.ru/donm/documents/normativnye-pravovye-akty/view/174333220/ (accessed 02.04.2021). (In Russian)

Ryazanova, I. L. (2017) Nizkotekhnologichnye sredstva ADK: nachinaem ispol’zovat’ [Low tech symbol of AAC: Starting to use]. Praktika social’noj raboty, no. 1. [Online]. Available at: http://www.центрсемья.рф/system/files/tmp/Рязанова_И_Низкотехнологичное%20АДК.pdf (accessed 02.04.2021). (In Russian)

Shipitsyna, L. M. (2005) “Neobuchaemyj” rebenok v sem’e i obshchestve: sotsializatsiya detej s narusheniem intellekta [“Uneducated” child in the family and society: Socialization of children with intellectual disabilities]. Saint Peterburg: Rech’ Publ., 477 p. (In Russian)

Smirnova, E. O., Galigusova, L. N., Ermolova, T. V., Meshcheryakova, S. Yu. (2002) Diagnostika psikhicheskogo razvitiya detej ot rozhdeniya do 3 let [Diagnostics of the mental development of children from birth to 3 years old]. Moscow: Moscow State Psychological and Pedagogical University Publ., 128 p. (In Russian)

Smirnova, E. O., Soldatova, Yu. S. (2019) Osobennosti proyavleniya initsiativy sovremennykh doshkol’nikov [Features of the manifestation of the initiative of modern preschoolers]. Psichologo-pedagogicheskie issledovaniya — Psychological-Educational Studies, vol. 11, no. 1, pp. 12–26. https://www.doi.org/10.17759/psyedu.2019110102 (In Russian)

Tetzchner, S. von, Martinsen, H. (2014) Vvedenie v al’ternativnuyu i dopolnitel’nuyu kommunikatsiyu: zhesty i graficheskie simvoly dlya lyudej s dvigatel’nymi i intellektual’nymi narusheniyami, a takzhe s rasstrojstvami autisticheskogo spektra [An introduction to alternative and complementary communication: Gestures and graphics for people with motor, intellectual and autism spectrum disorders]. Moscow: Terevinf Publ., 428 p. (In Russian)

Tvorogova, N. D. (ed.). (2007) Klinicheskaya psikhologiya: slovar’ [Clinical psychology: Dictionary]. Moscow: PerSe, 414, [1] p. (Psikhologicheskij leksikon: entsiklopedicheskij slovar’ v shesti tomakh [Psychological lexicon: An encyclopedic dictionary in 6 vols]).

Published

2021-08-23

Issue

Section

Articles