Consumer behavior of Moscow teenagers in the entertainment services market: The sociological analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2022-4-3-163-170

Keywords:

teenagers, adolescence, leisure, entertainment services market, active rest, passive rest

Abstract

The modern world is rapidly entering a new era of consumption. Russia, in particular, is beginning to develop as a consumer society characterized by various types, practices, images and styles of consumer behavior of various social and age groups.

The relevance of the topic is related to the lack of methodological and empirical elaboration of the problem of the spread and variability of consumer practices of teenagers in the entertainment services market.

The study of the opinion of teenagers regarding the peculiarities of consumption among this age group seems to us extremely important, since it is teenagers who are the most active group of consumers in the field of entertainment.

The study identified the external and internal factors that influence the choice of a particular form of leisure. The external factors are objective conditions that cannot be changed. The internal factors include socio-demographic and status characteristics that determine the choice of entertainment (gender, age and economic status of the family).

Teenagers can influence their parents’ purchasing decisions regarding a particular entertainment service, which certainly has an impact on the development of the entire consumer market of entertainment services in Russia and requires its active study.

The study shows that adolescent consumption of entertainment services has undergone major changes over the past decade, which creates the need for a sociological understanding of this issue.

References

ЛИТЕРАТУРА

Бесчастная, А. А. (2018) Урбанистическое детство. В кн.: С. Н. Майорова-Щеглова (ред.). Детство XXI века: социогуманитарный тезаурус. Тематический словарь-справочник. М.: Изд-во РОС, с. 219–224.

Дростэ, М. А. (2021) Подростки на рынке развлекательных услуг: особенности и факторы влияния. В кн.: Р. И. Анисимов (ред.). Социологический нарратив 2021: Общество в контексте новых вызовов: риски и возможности: Сборник статей по материалам XX Всероссийской научной конференции студентов и аспирантов. М.: Российский государственный гуманитарный университет, с. 222–230.

Жагло, Д. С., Рябченко, А. А. (2018) Анализ развлекательных услуг в России. В кн.: П. В. Егоров (ред.). Финансовый и банковский менеджмент: опыт и проблемы: Тезисы докладов и выступлений XХ Международной научной конференции молодых ученых. Донецк: Донецкий национальный университет, с. 123–126.

Колосова, Е. А. (2017) Потребительская социализация детей и подростков: возрастные особенности. Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение, № 2 (8), с. 74–79.

Колосова, Е. А. (2021) Детское чтение в России: сравнительное социологическое исследование 2006–2021 гг. В кн.: Е. А. Колосова (ред.). Изучаем чтение: форматы и практики. Материалы II Научно-практической лаборатории. М.: Российская государственная детская библиотека, с. 11–15.

Куприянов, Б. В. (2015) Детские досуговые занятия двух поколений россиян (по результатам социологических исследований). Социологические исследования, № 11 (379), с. 156–160.

Ляшок, А. С. (2011) Детская повседневность как предмет исследований. Культурная жизнь Юга России, № 1 (39), с. 98–101.

Майорова-Щеглова, С. Н. (2018) Досуг ребенка. В кн.: С. Н. Майорова-Щеглова (ред.). Детство XXI века: социогуманитарный тезаурус. Тематический словарь-справочник. М.: Изд-во РОС, с. 246–249.

Митрофанова, С. Ю. (2018) Ребенок-потребитель. В кн.: С. Н. Майорова-Щеглова (ред.). Детство XXI века: социогуманитарный тезаурус. Тематический словарь-справочник. М.: Изд-во РОС, с. 287–290.

Собкин, В. С. (2016) Современный подросток в социальных сетях. Педагогика, № 8, с. 61–72.

REFERENCES

Beschastnaya, A. A. (2018) Urbanisticheskoe detstvo [Urban childhood]. In: S. N. Majorova-Shcheglova (ed.). Detstvo XXI veka: sotsiogumanitarnyj tezaurus. Tematicheskij slovar’-spravochnik [Childhood of the XXI century: Socio-humanitarian thesaurus. Thematic dictionary-reference book]. Moscow: Rossijskoe obshchestvo sotsiologov Publ., pp. 219–224. (In Russian)

Droste, M. A. (2021) Podrostki na rynke razvlekatel’nykh uslug: osobennosti i faktory vliyaniya [Teenagers in the market of entertainment services: Features and factors of influence]. In: R. I. Anisimov (ed.). Sotsiologicheskij narrativ 2021: Obshchestvo v kontekste novykh vyzovov: riski i vozmozhnosti: Sbornik statej po materialam XX Vserossijskoj nauchnoj konferentsii studentov i aspirantov [Sociological narrative 2021: Society in the context of new challenges: Risks and opportunities: Collection of articles based on the materials of the XX All-Russian Scientific Conference of Students and Graduate Students]. Moscow: Russian State University for the Humanities Publ., pp. 222–230. (In Russian)

Kolosova, E. A. (2017) Potrebitel’skaya sotsializatsiya detej i podrostkov: vozrastnye osobennosti [Consumer socialization of children and adolescents. Age features]. Vestnik RGGU. Seriya: Filosofiya. Sotsiologiya. Iskusstvovedenie — RSUH/RGGU Bulletin. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies, no. 2 (8), pp. 74–79 (In Russian)

Kolosova, E. A. (2021) Detskoe chtenie v Rossii: sravnitel’noe sotsiologicheskoe issledovanie 2006–2021 gg. [Children’s reading in Russia: Comparative sociological research 2006–2021]. In: E. A. Kolosova (ed.). Izuchaem chtenie: formaty i praktiki. Materialy II Nauchno-prakticheskoj laboratorii [Studying reading: Formats and practices. Materials of the II Scientific and Practical Laboratory]. Moscow: The Russian State Children’s Library Publ., pp. 11–15. (In Russian)

Kupriyanov, B. V. (2015) Detskie dosugovye zanyatiya dvukh pokolenij rossiyan (po rezul’tatam sotsiologicheskikh issledovanij) [Children’s leisure activities of two generations of Russians (according to the results of sociological research)]. Sotsiologicheskie issledovaniya — Sociological Studies, no. 11 (379), pp. 156–160. (In Russian)

Lyashok, A. S. (2011) Detskaya povsednevnost’ kak predmet issledovanij [Children’s everyday life as a subject of researches]. Kul’turnaya zhizn’ Yuga Rossii — Cultural studies of Russian South, no. 2 (8), pp. 74–79. (In Russian)

Mayorova-Shcheglova, S. N. (2018) Dosug rebenka [Child’s leisure]. In: S. N. Majorova-Shcheglova (ed.). Detstvo XXI veka: sotsiogumanitarnyj tezaurus. Tematicheskij slovar’-spravochnik [Childhood of the XXI century: Socio-humanitarian thesaurus. Thematic dictionary-reference book]. Moscow: Rossijskoe obshchestvo sotsiologov Publ., pp. 246–249. (In Russian)

Mitrofanova, S. Yu. (2018) Rebenok-potrebitel’ [Child-consumer]. In: S. N. Majorova-Shcheglova (ed.). Detstvo XXI veka: sotsiogumanitarnyj tezaurus. Tematicheskij slovar’-spravochnik [Childhood of the XXI century: Socio-humanitarian thesaurus. Thematic dictionary-reference book]. Moscow: Rossijskoe obshchestvo sotsiologov Publ., pp. 287–290. (In Russian)

Sobkin, V. S. (2016) Sovremennyj podrostok v sotsial’nykh setyakh [The modern teenager on social networks]. Pedagogika, no. 8, pp. 61–72. (In Russian)

Zhaglo, D. S., Ryabchenko, A. A. (2018) Analiz razvlekatel’nykh uslug v Rossii [Analysis of entertainment services in Russia]. In: P. V. Egorov (ed.). Finansovyj i bankovskij menedzhment: opyt i problemy: Tezisy dokladov i vystuplenij XX Mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii molodykh uchenykh [Financial and banking management: Experience and problems: Abstracts of reports and speeches of the XX International Scientific Conference of Young Scientists]. Donetsk: Donetsk National University Publ., pp. 123–126. (In Russian)

Published

2022-11-30

Issue

Section

Articles