Teacher bloggers as agents of career guidance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2024-6-4-240-248

Keywords:

career guidance, teacher blogger, transferable skills, interaction, socialization of students, motivation

Abstract

The article explores the potential of using educational blogs in the career guidance practices of teacher bloggers. The study is based on an analysis of contemporary scholarly works on career guidance that identify current trends and expectations in the field — including the digitalization of career guidance, the influence of parents on school students’ professional choices, the moral education potential of career guidance, etc. Empirical data was collected using interviews and focus groups aimed at revealing the potential of educational blogs and the significance of integrating digital tools with traditional career guidance formats. There were held 16 interviews with teachers, 6 interviews with experts, and 9 focus groups with school students (grades 9–11). The participants were from the cities of Novosibirsk, Moscow, Vladivostok and Volgograd. Audio recordings were transcribed and coded using the MAXQDA software, which was later employed for data visualization and analysis — specifically, tools such as the Code Relations Browser, Code Map and Word Cloud were utilized. The interviews were analyzed in three dimensions related to the activities of teacher bloggers and career guidance: the teacher’s interaction with followers and students, student socialization, and motivation. The study describes the potential of educational blogs as digital tools for career guidance. This potential is based on personalizing the career guidance process, expanding perception channels, covering a broader range of career-related information, developing transferable skills, enhancing motivation for making career choices, etc. Educational blogs help effectively combine digital technologies with traditional career guidance methods.

References

ИСТОЧНИКИ

Письмо Министерства просвещения от 01 июня 2023 г. № АБ-2324-05 «О внедрении Единой модели профориентации». (2023) [Электронный ресурс]. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/406995316/ (дата обращения 21.10.2024).

Приказ Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021 г. № 287 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования». (2021) [Электронный ресурс]. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920/ (дата обращения 21.10.2024).

Примерная рабочая программа воспитания для общеобразовательных организаций. Одобрена решением федерального учебно-методического объединения по общему образованию (протокол от 23 июня 2022 г. № 3/22). (2022) [Электронный ресурс]. URL: https://xn--80adrabb4aegksdjbafk0u.xn--p1ai/upload/medialibrary/aef/orxve66kt39augto500oy0ozcgnmrc2e.pdf (дата обращения 13.10.2024).

Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ. (2012) [Электронный ресурс]. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения 15.10.2024).

ЛИТЕРАТУРА

Бессуднов, А. Р., Куракин, Д. Ю., Малик, В. М. (2017) Как возник и что скрывает миф о всеобщем высшем образовании. Вопросы образования, № 3, с. 83–109. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2017-3-83-109

Кондратенко, В. А., Кирюшина, М. А., Богданов, М. Б. (2020) Образовательные притязания российских школьников: факторы и возрастная динамика. М.: Высшая Школа Экономики, 32 с.

Кушнир, М. Э., Рабинович, П. Д., Заведенский, К. Е., и др. (2021) Модель образовательного профиля личности для управления образовательной деятельностью и развития личностного потенциала. Информатика и образование, № 8 (327), с. 23–31. https://doi.org/10.32517/0234-0453-2021-36-8-23-31

Мудрик, А. В. (2013) Социальная педагогика. 8-е изд. М.: Академия, 240 с.

Пронькин, В. Н., Махотин, Д. А., Кинелева, В. В., Родичев, Н. Ф. (2022) Воспитательный потенциал профориентации: взгляд нового поколения. Профессиональное образование и рынок труда, т. 10, № 3 (50), с. 97–115. https://doi.org/10.52944/PORT.2022.50.3.006

Ретивых, М. В. (2010) Формирование профессионального самоопределения школьников как научно- педагогическая проблема. Вестник Брянского государственного университета, № 1, с. 18–20.

Ретивых, М. В., Пересыпко, А. Г. (2017) Профориентационные творческие проекты как средство формирования у старшеклассников готовности к профессиональному самоопределению. Вестник Брянского государственного университета, № 2 (32), с. 276–281.

Сергеев, И. С., Махотин, Д. А., Пронькин, В. Н., Родичев, Н. Ф. (2021) Профориентация в эпоху цифровой трансформации. [Электронный ресурс]. URL: https://crcg.ru/boxes/2021-06_Data_Theses.pdf (дата обращения: 21.10.2024).

Спенсер-Кейс, Дж., Лукша, П., Кубиста, Д. (2020) Образовательные экосистемы: возникающая практика для будущего образования. М.: Изд-во Московской школы управления СКОЛКОВО; Global Education Futures Publ., 170 с.

Фейдл, Ч., Бялик, М., Триллинг, Б. (2015) Четырехмерное образование. [Электронный ресурс]. URL: https://nios.ru/sites/nios.ru/files/poleznoe/4D_Education_0.pdf (дата обращения 15.10.2024).

Черкашин, Е. О. (2020) Модуль «Профориентация». Отечественная и зарубежная педагогика, т. 2, № 1 (67), с. 54–61.

SOURCES

Federal’nyj zakon “Ob obrazovanii v Rossijskoj Federatsii” ot 29 dekabrya 2012 g. No. 273-FZ [Federal Law “On Education in the Russian Federation” dated December 29, 2012 No. 273-FZ]. (2012) [Online]. Available at: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (accessed 15.10.2024). (In Russian)

Pis’mo Ministerstva prosveshcheniya ot 01 iynya 2023 g. No. AB-2324-05 “O vnedrenii Edinoj modeli proforientatsii” [Letter of the Ministry of Education dated June 1, 2023 No. AB-2324-05 “On the implementation of the Unified Model of Career Guidance”]. (2023) [Online]. Available at: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/406995316/ (accessed 21.10.2024). (In Russian)

Prikaz Ministerstva prosveshcheniya RF ot 31 maya 2021 g. No. 287 “Ob utverzhdenii federal’nogo gosudarstvennogo obrazovatel’nogo standarta osnovnogo obshchego obrazovaniya” [Order of the Ministry of Education of the Russian Federation dated May 31, 2021 No. 287 “On approval of the federal state educational standard of basic general education”]. (2021) [Online]. Available at: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920/ (accessed 21.10.2024). (In Russian)

Primernaya rabochaya programma vospitaniya dlya obshcheobrazovatel’nykh organizatsij. Odobrena resheniem federal’nogo uchebno-metodicheskogo ob’edineniya po obshchemu obrazovaniyu (protokol ot 23 iyunya 2022 g. No. 3/22) [Sample working program of education for general education organizations (minutes of June 23, 2022, No. 3/22)]. (2022) [Online]. Available at: https://xn--80adrabb4aegksdjbafk0u.xn--p1ai/upload/medialibrary/aef/orxve66kt39augto500oy0ozcgnmrc2e.pdf (accessed 13.10.2024). (In Russian)

REFERENCES

Bessudnov, A. R., Kurakin, D. Yu., Malik, V. M. (2017) Kak voznik i chto skryvaet mif o vseobshchem vysshem obrazovanii [The myth about universal higher education: Russia in the international context]. Voprosy obrazovaniya — Educational Studies Moscow, no. 3, pp. 83–109. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2017-3-83-109 (In Russian)

Cherkashin, E. O. (2020) Modul’ “Proforientatsiya” [Career guidance module]. Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika — Domestic and Foreign Pedagogy, vol. 2, no. 1 (67), pp. 54–61. (In Russian)

Fejdl, Ch., Byalik, M., Trilling, B. (2015) Chetyrekhmernoe obrazovanie [Four-dimensional education]. [Online]. Available at: https://nios.ru/sites/nios.ru/files/poleznoe/4D_Education_0.pdf (accessed 15.10.2024). (In Russian)

Kondratenko, V. A., Kiryushina, M. A., Bogdanov, M. B. (2020) Obrazovatel’nye prityazaniya rossijskikh shkol’nikov: faktory i vozrastnaya dinamika [Educational aspirations of Russian schoolchildren: Factors and age dynamics]. Moscow: Higher School of Economics Publ., 32 p.

Kushnir, M. E., Rabinovich, P. D., Zavedenskij, K. E., et al. (2021) Model’ obrazovatel’nogo profilya lichnosti dlya upravleniya obrazovatel’noj deyatel’nost’yu i razvitiya lichnostnogo potentsiala [Model of educational personality profile for learning management and development of personal potential]. Informatika i obrazovanie — Informatics and Education, no. 8 (327), pp. 23–31. https://doi.org/10.32517/0234-0453-2021-36-8-23-31 (In Russian)

Mudrik, A. V. (2013) Sotsial’naya pedagogika [Social pedagogy]. 8th ed. Moscow: Academia Publ., 240 p. (In Russian)

Pron’kin, V. N., Mahotin, D. A., Kineleva, V. V., Rodichev, N. F. (2022) Vospitatel’nyj potentsial proforientatsii: vzglyad novogo pokoleniya [Formative educational potential of career guidance: From the perspective of the new generation]. Professional’noe obrazovanie i rynok truda — Vocational Education and Labour Market, vol. 10, no. 3 (50), pp. 97–115. https://doi.org/10.52944/PORT.2022.50.3.006 (In Russian)

Retivykh, M. V. (2010) Formirovanie professional’nogo samoopredeleniya shkol’nikov kak nauchno-pedagogicheskaya problema [Formation of professional self-determination of schoolchildren as a scientific and pedagogical problem]. Vestnik Bryanskogo gosudarstvennogo universiteta — The Bryansk State University Herald, no. 1, pp. 18–20. (In Russian)

Retivykh, M. V., Peresypko, A. G. (2017) Proforientatsionnye tvorcheskie proekty kak sredstvo formirovaniya u starsheklassnikov gotovnosti k professional’nomu samoopredeleniyu [Career-oriented creative projects as a means of formation of students readiness to professional self-determination]. Vestnik Bryanskogo gosudarstvennogo universiteta — The Bryansk State University Herald, no. 2 (32), pp. 276–281. (In Russian)

Sergeev, I. S., Mahotin, D. A., Pron’kin, V. N., Rodichev, N. F. (2021) Proforientatsiya v epokhu tsifrovoj transformatsii [Career guidance in the era of digital transformation]. [Online]. Available at: https://crcg.ru/boxes/2021-06_Data_Theses.pdf (accessed 21.10.2024). (In Russian)

Spencer-Keys, J., Luksha, P., Kubista, D. (2020) Obrazovatel’nye ekosistemy: voznikayushchaya praktika dlya budushchego obrazovaniya [Educational ecosystems: Emerging practice for the future of education]. Moscow: Moscow School of Management SKOLKOVO Publ.; Global Education Futures Publ., 170 p. (In Russian)

Published

2024-12-27

Issue

Section

Articles