The relationship between children’s readiness for school and their self-esteem: Problem statement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2020-2-4-246-254

Keywords:

school readiness, self-esteem, diagnostics, quality of education, preschool children

Abstract

The new social environment in which a child finds himself when he enters school demands that he meets a number of new requirements. To do that, he must have an idea of his strengths and weaknesses and self-confidence, i. e. a certain level of self-esteem. Multiple statistical studies indicate that a large share of children entering school are not ready to learn or to perform the tasks they are given. This requires research — both by researchers and practitioners — into the causes of this phenomenon and the ways to rectify it. We offer our vision of addressing the challenge connected with the importance of a child’s self-esteem in his readiness for school. Several problems are highlighted in how the relationship between these phenomena is described: self-esteem is connected with many components of school readiness, but the mechanisms of its influence on the readiness in general are not described; self-esteem assessment is a controversial area of pedagogical practice with no unified approach to how it should be carried out; despite the undoubted importance of parents in the development of a child’s self-esteem, most parents do not have sufficient competence to help a child to prepare for school. Only a comprehensive solution to these problems will make it possible to prepare children for school more effectively and help them adapt to new activities and social environment.

References

ЛИТЕРАТУРА

Ананьев, Б. Г. (1948) К постановке проблем детского самосознания. В кн.: Б. Г. Ананьев (ред.). Вопросы детской психологии. Ч. 2. М.; Л.: Издательство Академии педагогических наук РСФСР, с. 101– 124. (Известия Академии педагогических наук РСФСР. Вып. 18).

Бабаева, Т. И. (1989) Повышение эффективности подготовки детей в детском саду. В кн.: Совершенствование подготовки детей к школе в детском саду. Л.: ЛГПИ, с. 40–51.

Бадалян, Э. К. (2019) Взаимосвязь самооценки дошкольника и развития его когнитивных психических процессов. В кн.: Е. Л. Сорокина (ред.). Наука и социум. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (1 марта 2019): в 2 ч. Ч. 2. Новосибирск: Сибирский институт практической психологии, педагогики и социальной работы, с. 94–96.

Баранова, З. Я., Баранов, А. А. (2018) Взаимосвязь соматического статуса и самооценки личности старшего дошкольника. В кн.: В. Л. Ситников (ред.). Семья и дети в современном мире. Т. IV. Семья. Дети. Социум. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, с. 481–485.

Березина, Т. А., Полякова, М. Н. (2008) Педагогическая диагностика достижений ребенка старшего дошкольного возраста. В кн.: Педагогическая диагностика как инструмент познания и понимания ребенка дошкольного возраста: в 3 ч. Ч. 1: Теоретические и прикладные аспекты педагогической диагностики в дошкольном образовании. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, с. 54–76.

Бернс, Р. (2003) Я-концепция и Я-образы. В кн.: Д. Я. Райгородский (ред.). Психология самосознания. Хрестоматия по социальной психологии личности. Самара: Бахрах, с. 133–219.

Божович, Л. И. (1979) Этапы формирования личности в онтогенезе. Вопросы психологии, № 4, с. 23–34.

Бороздина, Л. В., Молчанова, О. Н. (2001) Самооценка в разных возрастных группах: от подростков до престарелых. М.: Проект-Ф, 204 с.

Буркова, С. А. (2005) Особенности изучения самооценки у детей 6–8 лет. Известия ТРТУ, № 7 (51), с. 64–65.

Буркова, С. А., Ахмадеева, Р. Ю. (2018) Влияние тревожности первоклассников на социальную адаптацию. В кн.: Педиатрия Санкт-Петербурга: опыт, инновации, достижения. Сборник материалов X Российского форума. СПб.: б. и., с. 30–39.

Буркова, C. А., Николаева, Е. И. (2008) Связь самооценки с изменением вариации сердечного ритма при припоминании наказания и поощрения у младших школьников. Ученые записки СПбГМУ им. акад. И. П. Павлова, т. XV, № 4, с. 45–48.

Буркова, С. А., Николаева, Е. И. (2011) Связь самооценки детей 6–8 лет с особенностями вариаций сердечного ритма в эмоциональной ситуации. Психология образования в поликультурном пространстве, т. 3, № 15, с. 74–84.

Венгер, Л. А. (2010) Как дошкольник становится школьником? Современное дошкольное образование, № 4, с. 54–61.

Выготский, Л. С. (2019) Вопросы детской психологии. М.: Юрайт, 160 с.

Гуткина, Н. И. (2010) Психологическая готовность к школе в контексте проблемы преемственности между дошкольным и школьным образованием. Психологическая наука и образование, т. 15, № 3, с. 106–115.

Кравцова, Е. Е. (2018) Психологическая готовность к школьному обучению. Детский сад: теория и практика, № 3–4, с. 26–39.

Коломинский, Я. Л., Панько, Е. А. (1999) Психология детей шестилетнего возраста. Минск: Университетское изд-во, 316 с.

Лисина, М. И. (1997) Общение, личность и психика ребенка. М.: Институт практической психологии; Воронеж: НПО «МОДЭК», 384 с.

Лисова, А. А., Лисова, М. А. (2018) Особенности взаимосвязи самооценки и социометрического статуса у дошкольников. NovaInfo, № 88, с. 68–71.

Маркова, А. К. (1983) Формирование мотивации учения в школьном возрасте. М.: Просвещение, 96 с.

Михайлова, С. З., Ежова, Е. А. (2019) Взаимосвязь самооценки и мотивационной готовности старших дошкольников к обучению в школе. В кн.: А. В. Прялухина (ред.). Актуальные проблемы психологии в образовании: сборник научных статей. Мурманск: МАГУ, с. 147–151.

Насирова, Г. Р., Пьянова, Е. Н. (2018) Самооценка как показатель развития самосознания у старших дошкольников. Spirit Time, № 5-2 (5), с. 34–35.

Нейфельд, А. А. (2019) Особенности формирования самооценки у старших дошкольников при реализации федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования. В кн.: А. А. Сукиасян (ред.). Модели и методы повышения эффективности инновационных исследований. Сборник статей Международной научно-практической конференции: в 3 ч. Ч. 2. Уфа: Omega Science, с. 87–89.

Очеретина, Ю. А. (2019) Внутренняя картина здоровья детей младшего школьного возраста и их социометрический статус. В кн.: В. Л. Ситников (ред.). Семья и дети в современном мире. Т. V. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, с. 652–657.

Полякова, М. Н., Синицына, Е. А. (2014) Определение индивидуальных траекторий формирования предпосылок учебной деятельности у старших дошкольников. Детский сад: теория и практика, № 6, с. 52–61.

Полякова, М. Н., Сомкова, О. Н. (2010) Хотят ли дошкольники идти в школу? Современный детский сад, № 1, с. 66–74.

Сидоров, К. Р. (2006) Самооценка в психологии. Мир психологии, № 2, с. 224–234.

Смирнова, Н. А. (2017) Изучение взаимосвязи психологической готовности к школе и самооценки дошкольников в условиях ДОУ. В кн.: О. Н. Широков (ред.). Образование и наука в современных реалиях: материалы III Международной научно-практической конференции (Чебоксары, 17 декабря 2017 г.). Чебоксары: Центр научного сотрудничества Интерактив-плюс, с. 155–158.

Фолкэн, Ч. Т. (2003) Психология — это просто. М.: Гранд-Фаир, 640 с.

REFERENCES

Anan’ev, B. G. (1948) K postanovke problem detskogo samosoznaniya [To the problem statement of children’s self-awareness]. In: B. G. Anan’ev (ed.). Voprosy detskoj psikhologii [Issues of child psychology]. Pt 2. Mosсow; Leningrad: Academy of Pedagogical Sciences of the RSFSR Publ., pp. 101–124. (Izvestiya Akademii pedagogicheskikh nauk RSFSR [Proceedings of the Academy of Pedagogical Sciences of the RSFSR]. Iss. 18). (In Russian)

Babaeva, T. I. (1989) Povyshenie effektivnosti podgotovki detej v detskom sadu [Improving the effectiveness of training children in kindergarten]. In: Sovershenstvovanie podgotovki detej k shkole v detskom sadu [Improving the preparation of children for school in kindergarten]. Leningrad: LGPI Publ., pp. 40–51. (In Russian)

Badalyan, E. K. (2019) Vzaimosvyaz’ samootsenki doshkol’nika i razvitiya ego kognitivnykh psikhicheskikh protsessov [The correlation between the self-esteem of preschoolers and the development level of their cognitive mental abilities]. In: E. L. Sorokina (ed.). Nauka i sotsium. Materialy Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem (1 marta 2019) [Science and society. Proceedings of the All-Russian scientific and practical conference with international participation (1 March 2019)]: In 2 parts. Pt 2. Novosibirsk: SISPP Publ., pp. 94–96. (In Russian)

Baranova, Z. Ya., Baranov, A. A. (2018) Vzaimosvyaz’ somaticheskogo statusa i samootsenki lichnosti starshego doshkol’nika [The relationship between somatic status and self-esteem of the personality of an older preschooler]. In: V. L. Sitnikov (ed.). Sem’ya i deti v sovremennom mire. T. IV. Sem’ya. Deti. Sotsium [Family and children in the modern world. Vol. IV. Family. Children. Society]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ., pp. 481–485. (In Russian)

Berezina, T. A., Polyakova, M. N. (2008) Pedagogicheskaya diagnostika dostizhenij rebenka starshego doshkol’nogo vozrasta [Pedagogical diagnostics of the achievements of a senior preschool child]. In: Pedagogicheskaya diagnostika kak instrument poznaniya i ponimaniya rebenka doshkol’nogo vozrasta: v 3 ch. Ch. 1: Teoreticheskie i prikladnye aspekty pedagogicheskoj diagnostiki v doshkol’nom obrazovanii [Pedagogical diagnostics as a tool for cognition and understanding of a child of preschool age: Scientific methodology allowance: In 3 pts. Pt 1: Theoretical and applied aspects of pedagogical diagnostics in preschool education]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ., pp. 54–76. (In Russian)

Bozhovich, L. I. (1979) Etapy formirovaniya lichnosti v ontogeneze [Stages of personality formation in ontogenesis]. Voprosy psikhologii, no. 4, pp. 23–34. (In Russian)

Borozdina, L. V., Molchanova, O. N. (2001) Samootsenka v raznykh vozrastnykh gruppakh: ot podrostkov do prestarelykh [Self-esteem in different age groups: From adolescents to the elderly]. Moscow: Proekt-F Publ., 204 p. (In Russian)

Burkova, S. A. (2005) Osobennosti izucheniya samootsenki u detej 6–8 let [Features of the study of self-esteem in children 6–8 years old]. Izvestiya TRTU — Izvestiya TSURE, no. 7 (51), pp. 64–65. (In Russian)

Burkova, S. A., Akhmadeeva, R. Yu. (2018) Vliyanie trevozhnosti pervoklassnikov na sotsial’nuyu adaptatsiyu [Influence of anxiety in first graders on social adaptation]. In: Pediatriya Sankt-Peterburga: opyt, innovatsii, dostizheniya. Sbornik materialov X Rossijskogo foruma [Pediatrics in Saint Petersburg: Experience, innovations, achievements. Proceedings of the 10th Russian forum]. Saint Petersburg: s. n., pp. 30–39. (In Russian)

Burkova, S. A., Nikolaeva, E. I. (2011) Svyaz’ samootsenki detej 6–8 let s osobennostyami variatsij serdechnogo ritma v emotsional’noj situatsii [Relationship of self-assessment of 6–8 years old children with peculiarities of heart rate variations in emotional situation]. Psikhologiya obrazovaniya v polikul’turnom prostranstve — Psychology of Education in a Multicultural Space, vol. 3, no. 15, pp. 74–84. (In Russian)

Burkova, S. A., Nikolaeva, E. I. Svyaz’ samootsenki s izmeneniem variatsii serdechnogo ritma pri pripominanii nakazaniya i pooshchreniya u mladshikh shkol’nikov [Relationship between self-estimation and a change in the heart rate variation in primary school children when they recallect punishments and rewards]. Uchenye zapiski SPbGMU im. akad. I. P. Pavlova — The Scientific Notes of the Pavlov University, vol. XV, no. 4, pp. 45–48. (In Russian)

Burns, R. (2000) Ya-kontseptsiya i Ya-obrazy [The self-concept and self-images]. In: D. Ya. Rajgorodsky (ed.). Рsikhologiya samosoznaniya. Khrestomatiya po sotsial’noj psikhologii lichnosti [Psychology of self-awareness. Reading book on social psychology of personality]. Samara: Bakhrah Publ., pp. 133–219. (In Russian)

Folken, Ch. T. (2003) Psikhologiya — eto prosto [Psychology — it’s easy]. Mosсow: Grand-Fair Publ., 640 p. (In Russian)

Gootkina, N. I. (2010) Psikhologicheskaya gotovnost’ k shkole v kontekste problemy preemstvennosti mezhdu doshkol’nym i shkol’nym obrazovaniem [School readiness in the context of the problem of preschool and primary school education continuity]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie — Psychological Science and Education, vol. 15, no. 3, pp. 106–115. (In Russian)

Kravtsova, E. E. (2018) Psikhologicheskaya gotovnost’ k shkol’nomu obucheniyu [Psychological readiness for schooling]. Detskij sad: teoriya i praktika — Kindergarten: Theory and practice, no. 3–4, pp. 26–39. (In Russian)

Kolominsky, Ya. L., Panko, E. A. (1999) Psikhologiya detej shestiletnego vozrasta [Psychology of children of six years old]. Minsk: “Universitetskoe” Publ., 316 p. (In Russian)

Lisina, M. I. (1997) Obshchenie, lichnost’ i psikhika rebenka [Communication, personality and psyche of the child]. Moscow: Institute of Practical Psychology and Psychoanalysis Publ., Voronezh: NPO “Modek” Publ., 384 p. (In Russian)

Lisova, A. A., Lisova, M. A. (2018) Osobennosti vzaimosvyazi samootsenki i sotsiometricheskogo statusa u doshkol’nikov [Features of the relationship between self-esteem and sociometric status in preschoolers]. NovaInfo, no. 88, pp. 68–71. (In Russian)

Markova, A. K. (1983) Formirovanie motivatsii ucheniya v shkol’nom vozraste [Formation of motivation for learning at school age]. Moscow: Prosveshchenie Publ., 96 p. (In Russian)

Mikhailova, S. Z., Ezhova, E. A. (2019) Vzaimosvyaz’ samootsenki i motivatsionnoj gotovnosti starshikh doshkol’nikov k obucheniyu v shkole [The relationship of self-esteem and motivational readiness of senior preschool children learning in school]. In: A. V. Pryalukhina (ed.). Aktual’nye problemy psikhologii v obrazovanii: sbornik nauchnykh statej [Actual problems of psychology in education: Collection of scientific articles]. Murmansk: Murmansk Arctic State University Publ., pp. 147–151. (In Russian)

Nasirova, G. R., Pyanova, E. N. (2018) Samootsenka kak pokazatel’ razvitiya samosoznaniya u starshikh doshkol’nikov [Self-esteem as an indicator of the development of self-awareness among older preschoolers]. Spirit Time, no. 5-2 (5), pp. 34–35. (In Russian)

Nejfeld, A. A. (2019) Osobennosti formirovaniya samootsenki u starshikh doshkol’nikov pri realizatsii federal’nogo gosudarstvennogo obrazovatel’nogo standarta doshkol’nogo obrazovaniya [Features of the formation of self-esteem in older preschoolers in the implementation of the federal state educational standard of preschool education]. In: A. A. Sukiasyan (ed.). Modeli i metody povysheniya effektivnosti innovatsionnykh issledovanij. Sbornik statej Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii [Models and methods for increasing the efficiency of innovative research. Collection of articles of the International scientific and practical conference]: In 3 pts. Pt 2. Ufa: Omega Science Publ., pp. 87–89. (In Russian)

Ocheretina, Yu. A. (2019) Vnutrennyaya kartina zdorov’ya detej mladshego shkol’nogo vozrasta i ikh sotsiometricheskij status [Inner health picture of primary school children and their sociometric status]. In: V. L. Sitnikov (ed.). Sem’ya i deti v sovremennom mire [Family and children in the modern world]. Vol. V. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ., pp. 652–657. (In Russian)

Polyakova, M. N., Sinitsyna, E. A. (2014) Opredelenie individual’nykh traektorij formirovaniya predposylok uchebnoj deyatel’nosti u starshikh doshkol’nikov [Determination of individual trajectories for the formation of prerequisites for educational activity in older preschoolers]. Detskij sad: teoriya i praktika — Kindergarten: Theory and Practice, no. 6, pp. 52–61. (In Russian)

Polyakova, M. N., Somkova, O. N. (2010) Khotyat li doshkol’niki idti v shkolu? [Do preschoolers want to go to school?]. Sovremennyj detskij sad, no. 1, pp. 66–74. (In Russian)

Sidorov, K. R. (2006) Samootsenka v psikhologii [Self-concept in psychology]. Mir psikhologii — The World of Psychology, no. 2, pp. 224–234. (In Russian)

Smirnova, N. A. (2017) Izuchenie vzaimosvyazi psikhologicheskoj gotovnosti k shkole i samootsenki doshkol’nikov v usloviyakh DOU [Study of the relationship between psychological readiness for school and self-esteem of preschoolers in preschool conditions.]. In: O. N. Shirokov (ed.). Obrazovanie i nauka v sovremennykh realiyakh: materialy III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii (Cheboksary, 17 dekabrya 2017 g.)

[Education and science in modern realities: Proceedings of the 3rd International scientific and practical conference (Cheboksary, 17 December 2017)]. Cheboksary: Interaktiv-plyus Publ., pp. 155–158. (In Russian)

Venger, L. A. (2010) Kak doshkol’nik stanovitsya shkol’nikom? [How does a preschooler become a schoolboy?]. Sovremennoe doshkol’noe obrazovanie. Teoriya i praktika — Preschool Education Today. Theory and Practice, no. 4, pp. 54–61. (In Russian)

Vygotsky, L. S. (2019) Voprosy detskoj psikhologii [Child psychology issues]. Moscow: Yurajt Publ., 160 p. (In Russian)

Published

2020-12-30

Issue

Section

Articles