Preschool children’s knowledge of the art of different countries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2020-2-4-271-282

Keywords:

preschool children’s knowledge of the culture of different countries, developing art knowledge, ideas about art, representations, assessment, preschool age, countries’ art

Abstract

This article focuses on the assessment of preschool children’s (6–7 years old) knowledge regarding the art of different countries, as well as promotion of such knowledge. Global processes and the dynamic nature of the modern world result in heterogeneous cultural groups coexisting and integrating within a single living space, thereby making a multicultural society a natural environment for the life and development of a modern child. Preschool age is the age when the child’s notions of the surrounding world are expanding and developing at a high rate, the age when he develops the notions of morality and starts to belong to his culture. The effectiveness of classes aimed at improving preschool children’s knowledge of other countries’ art has been considered per individual students and assessed according to the following criteria: completeness, vividness, detail, accuracy of images. The classes aimed at improving such knowledge mostly include the analysis of similarities and stylistic differences in various types of art from different countries: sculpture, music, decorative and applied art. In the article, we note the desirability and effectiveness of using electronic educational resources in classes aimed at developing student’s knowledge of other countries’ art.

The importance of classes aimed at developing student’s knowledge of other countries’ art is emphasized; such classes provide a positive emotional background for the way students perceive other countries’ traditions and culture. The emotional and cognitive experience of interacting with global cultural heritage acquired in preschool childhood positively affects the development of child’s personality, makes their understanding of other countries’ cultures more detailed and accurate and stimulates their ability to perceive the world in a tolerant aesthetic manner.

References

ЛИТЕРАТУРА

Бойко, А. Г. (2007) Информационно-коммуникативное видение современного человека и педагогика художественного музея. В кн.: Т. А. Барышева, В. А. Шекалов (ред.). Художественное образование ребенка: история и современность. Материалы I Международной научно-практической конференции. СПб.: Наука: САГА, с. 72–77.

Веракса, Н. Е., Комарова, Т. С., Дорофеева, Э. М. (ред.). (2019) От рождения до школы. Инновационная программа дошкольного образования. М.: Мозаика-Синтез, 336 с.

Вербенец, А. М. (2013) Педагогическое сопровождение использования электронных образовательных ресурсов в процессе приобщения старших дошкольников к изобразительному искусству. Письма в Эмиссия.Оффлайн, ART 2105. [Электронный ресурс]. URL: http://www.emissia.org/offline/2013/2105. htm (дата обращения 10.12.2018).

Докукина, А. А. (2020) Использование электронных образовательных ресурсов как средства развития представлений старших дошкольников о художественной культуре разных стран. Выпускная квалификационная работа (магистратура). СПб., Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 99 с.

Лыкова, И. А. (2015) Проектирование образовательной области «Художественно-эстетическое развитие». Новые подходы в условиях реализации ФГОС ДО. М.: Цветной мир, 144 с.

Некрасова-Каратеева, О. Л., Осорина, М. В. (1998) Психологические особенности восприятия картины зрителем-ребенком в музее. В кн.: Б. А. Столяров (ред.). Художественный музей в образовательном процессе. СПб.: Специальная литература, с. 127–169.

Обухова, Л. Ф. (2019) Возрастная психология. М.: Юрайт, 460 с.

Поляк, Т. Ф., Торшилова, Е. М. (2017) Возрастная динамика особенностей художественного восприятия детей 4–8 лет. Педагогика искусства, № 3. [Электронный ресурс]. URL: http://www.art-education.ru/ electronic-journal/vozrastnaya-dinamika-osobennostey-hudozhestvennogo-vospriyatiya-detey-4-8-let (дата обращения 23.01.2020).

Протасова, Е. Ю., Лыкова, И. А., Родина, Н. М. (2012) О своеобразии художественной культуры дошкольника (по материалам зарубежных изданий). Педагогика искусства, № 1. [Электронный ресурс]. URL: http://www.art-education.ru/sites/default/files/journal_pdf/protasova_18_mart.pdf (дата обращения 15.12.2019).

Савинова, Л. Ю., Докукина, А. А. (2020) Особенности представлений дошкольников о художественной культуре разных стран. Герценовские чтения. Художественное образование ребенка: стратегии будущего. VI Всероссийская научно-практическая конференция «Художественное образование ребенка: стратегии будущего». 14 февраля 2020 г. Т. 6. Вып. 1. СПб.: Изд-во ВВМ, с. 174–180.

Суслова, Э. К. (1994) Спецкурс «Воспитание у детей этики межнационального общения». М.: Ассоциация «Проф. образование», 80 с.

Флиер, А. Я. (1998) Художественная культура. В кн.: С. Я. Левит (ред.). Культурология. ХХ век. Энциклопедия: в 2 т. Т. 1. М.: Университетская книга; OOO “Алетейя”, 446 с. [Электронный ресурс]. URL: https://gufo.me/dict/culturology/Художественная_культура (дата обращения 15.12.2019).

REFERENCES

Bojko, A. G. (2007) Informatsionno-kommunikativnoe videnie sovremennogo cheloveka i pedagogika khudozhestvennogo muzeya [Information and communication vision of a modern person and pedagogy of an art museum]. In: T. A. Barysheva, V. A. Shekalov (eds.). Khudozhestvennoe obrazovanie rebenka: istoriya i sovremennost’. Materialy I Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii [Art education of a child: history and modernity. Materials of the I International scientific and practical conference]. Saint Petersburg: Nauka Publ.; SAGA Publ., pр. 72–77. (In Russian)

Dokukina, A. A. (2020) Ispol’zovanie elektronnykh obrazovatel’nykh resursov kak sredstva razvitiya predstavlenij starshikh doshkol’nikov o khudozhestvennoj kul’ture raznykh stran [Use of electronic educational resources as a means of developing the ideas of older preschoolers about the artistic culture of different countries]. Master’s thesis. Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 99 p. (In Russian)

Flier, A. Ya. (1996) Khudozhestvennaya kul’tura [Artistic culture]. In: S. Ya. Levit (ed.). Kul’turologiya. XX vek. Entsiklopediya [Cultural studies. 20th century. Encyclopedia]: In 2 vols. Vol. 1. Moscow: Universitetskaya kniga Publ.; OOO “Aletejya” Publ., 446 p. [Online]. Available at: https://gufo.me/dict/culturology/Художественная_ культура (accessed 15.12.2019). (In Russian)

Lykova, I. A. (2015) Proektirovanie obrazovatel’noj oblasti “Khudozhestvenno-esteticheskoe razvitie”. Novye podkhody v usloviyakh realizatsii FGOS DO [Design of the educational area “Artistic and aesthetic development”. New approaches in the context of the implementation of the Federal State Educational Standard for Preschool Education]. Moscow: Tsvetnoj mir Publ., 144 p. (In Russian)

Nekrasova-Karateeva, O. L., Osorina, M. V. (1998) Psikhologicheskie osobennosti vospriyatiya kartiny zritelem-rebenkom v muzee [Psychological features of the perception of the picture by the child viewer in the museum]. In: B. A. Stolyarov (ed.). Khudozhestvennyj muzej v obrazovatel’nom protsesse [Art Museum in the educational process].Saint Petersburg: Spetsial’naya literatura Publ., pр. 127–169. (In Russian)

Obuhova, L. F. (2019) Vozrastnaya psikhologiya [Age psychology]. Moscow: Yurajt Publ., 460 p. (In Russian)

Polyak, T. F., Torshilova, E. M. (2017) Vozrastnaya dinamika osobennostej khudozhestvennogo vospriyatiya detej 4–8 let [Age dynamics of features of artistic perception of children aged 4–8]. Pedagogika iskusstva — Pedagogy of Art, no. 3. [Online]. Available at: http://www.art-education.ru/electronic-journal/vozrastnaya-dinamika-osobennostey-hudozhestvennogo-vospriyatiya-detey-4-8-let (accessed 23.01.2020). (In Russian)

Protasova, E. Yu., Lykova, I. A., Rodina, N. M. (2012) O svoeobrazii khudozhestvennoj kul’tury doshkol’nika (po materialam zarubezhnykh izdanij) [About the originality of the art culture of preschool children (based on materials from foreign publications)]. Pedagogika iskusstva — Pedagogy of Art, no. 1. [Online]. Available at: http://www.art-education.ru/sites/default/files/journal_pdf/protasova_18_mart.pdf (accessed 15.12.2019). (In Russian)

Savinova, L. Yu., Dokukina, A. A. (2020) Osobennosti predstavlenij doshkol’nikov o khudozhestvennoj kul’ture raznykh stran [Features of the ideas of preschoolers about the artistic culture of different countries]. In: Gertsenovskie chteniya. Khudozhestvennoe obrazovanie rebenka: strategii budushchego. VI Vserossijskaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya «Khudozhestvennoe obrazovanie rebenka: strategii budushchego». 14 fevralya 2020 g. [Herzen readings. Art education of the child: strategies for the future. VI all-Russian scientific and practical conference “Art education of the child: strategies of the future”]. Vol. 6. Iss. 1. Saint Petersburg: VVM Publ., pp. 174–180. (In Russian)

Suslova, E. K. (1994) Spetskurs “Vospitanie u detej etiki mezhnatsional’nogo obshcheniya” [Special course “Education in children of ethics of interethnic communication”]. Moscow: Assotsiatsiya “Prof. Obrazovanie” Publ., 80 p. (In Russian)

Veraksa, N. E., Komarova, T. S., Dorofeeva, E. M. (eds.). (2019) Ot rozhdeniya do shkoly. Innovatsionnaya programma doshkol’nogo obrazovaniya [From birth to school. Innovative preschool education program]. Moscow: Mozaika- Sintez Publ., 336 p. (In Russian)

Verbenets, A. M. (2013) Pedagogicheskoe soprovozhdenie ispol’zovaniya elektronnykh obrazovatel’nykh resursov v protsesse priobshcheniya starshikh doshkol’nikov k izobrazitel’nomu iskusstvu [Originality of pedagogical support in the process use of information and communication technologies in the process of familiarizing of the senior preschool children to the visual arts]. The Emissia. Offline Letters, ART 2105. [Online]. Available at: http://www.emissia.org/offline/2013/2105.htm (accessed 10.12.2018). (In Russian)

Published

2020-12-30

Issue

Section

Articles