Oculographic indicators while performing the ‘pick the odd item’ task: A study of children with disabilities aged 6–7 years
DOI:
https://doi.org/10.33910/2687-0223-2024-6-1-4-13Keywords:
preschool children, mental retardation, hard speech disorder, eye tracking, thinking, visual perception of imageAbstract
The article presents the results of a study of visual perception in children 6–7 years old when picking the odd item according to the Fourth Odd method by L. M. Shipitsina with parallel registration of oculographic indicators using the Gazepoint GP3 HD eye tracker (150 Hz, Canada). The sample included 86 pupils of preschool educational institutions of Saint Petersburg aged of 6–7 years (mean age 6.5 years): 51 normal children (group 1), 20 children with a hard speech disorder (group 2), and 15 children with mental retardation (group 3). The stimuli were five pictures, each with four objects, from the Fourth Odd method by L. M. Shipitsina. The pictures were displayed on a computer screen and sequentially presented to the child. The study found statistically significant differences in the number of fixations on the background: there were a greater number of fixations in children with mental retardation than in normal children. There are also significant differences in the duration of fixations on objects: normal children have longer fixations than children with mental retardation. The results will be useful for specialists who work with children with disabilities.
References
ЛИТЕРАТУРА
Архипова, Е. Ф. (2016) Дети с тяжелыми нарушениями речи в ДОО. Рекомендации к содержанию адаптированных образовательных программ дошкольного образования. Современное дошкольное образование, т. 66, № 4, с. 58–62.
Бабкина, Н. В. (2021) Современные тенденции в образовании и психолого-педагогическом сопровождении детей с задержкой психического развития. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 202, с. 36–44. https://www.doi.org/10.33910/1992-6464-2021-202-36-44
Багнетова, Е. М. (2021) Применение для детей с задержкой психического развития здоровьесберегающих технологий в процессе развития мыслительных операций. В кн.: Инновационные идеи молодых исследователей. Сборник научных статей по материалам VI Международной научно-практической конференции. Уфа: Вестник науки, с. 160–164.
Безруких, М. М., Теребова, Н. Н. (2009) Особенности развития зрительного восприятия у детей 5–7 лет. Физиология человека, т. 35, № 6, с. 37–42.
Зиновьева, В. Н., Демидова, А. П., Нестерова, Н. К. (2021) Особенности психологического развития ребенка с тяжелыми нарушениями речи. Проблемы современного педагогического образования, № 72-1, с. 113–116.
Коновалова, А. Ю., Варзина, Е. П. (2021) Особенности зрительного восприятия дошкольников с ЗПР. В кн.: Педагогика как призвание. Сборник статей Международного профессионально-исследовательского конкурса. Петрозаводск: Новая Наука, с. 113–124.
Коротовских, Т. В., Григорьева, Е. М., Купцова, Ю. Н. (2019) Экспериментальное изучение особенностей развития мыслительных операций у дошкольников с задержкой психического развития. Мир науки. Педагогика и психология, т. 7, № 3. [Электронный ресурс]. URL: https://mir-nauki.com/PDF/08PSMN319.pdf (дата обращения 17.05.2023).
Макашова, А. В., Мудрук, А. А., Смирнова, Я. К. (2020) Айтрекер исследование дефицита совместного внимания. Труды молодых ученых Алтайского государственного университета, № 17, с. 174–177.
Мастюкова, Е. М. (1992) Ребенок с отклонениями в развитии: ранняя диагностика и коррекция. М.: Просвещение, 95 c.
Никишина, В. Б., Природова, О. Ф., Петраш, Е. А., Севрюкова, И. А. (2021) Глазодвигательные реакции при восприятии изображений младшими школьниками с легкой степенью умственной отсталости. Вестник Российского государственного медицинского университета, № 1, с. 54–63. https://doi.org/10.24075/vrgmu.2021.008
Огнев, А. С., Николаева, Л. П., Лихачева, Э. В. (2020) Айтрекеры в окулометрической психодиагностике. М.: Спутник+, 134 с. https://www.doi.org/10.25633/5490-9
Самойлюк, Л. А. (2019) Трудности адаптации к школе первоклассников с тяжелыми нарушениями речи. Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования, т. 8, № 1А, с. 313–319.
Смирнова, Я. К. (2023) Айтрекинг-исследование трудностей обучения детей с нарушением слуха. Психолого- педагогические исследования, т. 15, № 2, с. 131–154. https://www.doi.org/10.17759/psyedu.2023150208
Сутормина, Н. В., Николаева, Е. И., Королева, И. В. (2023) Сравнительный анализ данных окулографии при чтении текста с помощью смартфона и ноутбука. Мир науки. Педагогика и психология, т. 11, № 3. [Электронный ресурс]. URL: https://mir-nauki.com/PDF/27PSMN323.pdf (дата обращения 10.01.2024).
Тишина, Л. А., Романова, С. В. (2023) Развитие зрительного восприятия как предпосылка к успешному овладению письменной речью. В кн.: С. Г. Лещенко (ред.). Психолого-педагогическое сопровождение общего, специального и инклюзивного образования детей и взрослых. Сборник материалов III Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Чебоксары: Среда, с. 259–260.
Фарбер, Д. А., Бетелева, Т. Г. (2005) Формирование системы зрительного восприятия в онтогенезе. Физиология человека, т. 31, № 5, с. 26–36.
Хомская, Е. Д. (2005) Нейропсихология. 4-е изд. СПб.: Питер, 496 с.
Шешина, А. В. (2020) Специальные условия обучения детей с тяжелыми нарушениями речи в общеобразовательной школе. Вестник науки и образования, № 3-1 (81), с. 64–67.
Mathôt, S., Vilotijević, A. (2023) Methods in cognitive pupillometry: Design, preprocessing, and statistical analysis. Behavior Research Methods, vol. 55, no. 6, pp. 3055–3077. https://doi.org/10.3758/s13428-022-01957-7
Thibaut, J.-P., French, R. M. (2016) Analogical reasoning, control and executive functions: A developmental investigation with eye-tracking. Cognitive Development, vol. 38, pp. 10–26. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2015.12.002
REFERENCES
Arkhipova, E. F. (2016) Deti s tyazhelymi narusheniyami rechi v DOO. Rekomendatsii k soderzhaniyu adaptirovannykh obrazovatel’nykh programm doshkol’nogo obrazovaniya [Children with severe speech disorders in preschool centers. Recommendations for the content of preschool educational programs]. Sovremennoe doshkol’noe obrazovanie — Preschool Education Today, vol. 66, no. 4, pp. 58–62. (In Russian)
Babkina, N. V. (2021) Sovremennye tendentsii v obrazovanii i psikhologo-pedagogicheskom soprovozhdenii detej s zaderzhkoj psikhicheskogo razvitiya [Current trends in special education: Psychological and pedagogical support for students with learning disabilities]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, no. 202, pp. 36–44. https://www.doi.org/10.33910/1992-6464-2021-202-36-44 (In Russian)
Bagnetova, E. M. (2021) Primenenie dlya detej s zaderzhkoj psikhicheskogo razvitiya zdorov’esberegayushchikh tekhnologij v protsesse razvitiya myslitel’nykh operatsij [Application of health-saving technologies for children with mental retardation in the development of mental operations]. In: Innovatsionnye idei molodykh issledovatelej. Sbornik nauchnykh statej po materialam VI Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii [Innovative ideas of young researchers. Collection of scientific articles of the VI International scientific and practical conference]. Ufa: Vestnik nauki Publ., pp. 160–164. (In Russian)
Bezrukikh, M. M., Terebova, N. N. (2009) Osobennosti razvitiya zritel’nogo vospriyatiya u detej 5–7 let [Characteristics of the development of visual perception in five- to seven-year-old children]. Fiziologiya cheloveka, vol. 35, no. 6, pp. 37–42. (In Russian)
Farber, D. A., Beteleva, T. G. (2005) Formirovanie sistemy zritel’nogo vospriyatiya v ontogeneze [Formation of the system of visual perception in ontogeny]. Fiziologiya cheloveka, vol. 31, no. 5, pp. 26–36. (In Russian)
Khomskaya, E. D. (2005) Nejropsikhologiya [Neuropsychology]. 4th ed. Saint Petersburg: Piter Publ., 496 p. (In Russian)
Konovalova, A. Yu., Varzina, E. P. (2021) Osobennosti zritel’nogo vospriyatiya doshkol’nikov s ZPR [Features of visual perception of preschoolers with ZPR]. In: Pedagogika kak prizvanie. Sbornik statej Mezhdunarodnogo professional’no-issledovatel’skogo konkursa [Pedagogy as a vocation. Collection of articles of the International Professional Research Competition]. Petrozavodsk: Novaya Nauka Publ., pp. 113–124. (In Russian)
Korotovskih, T. V, Grigorieva, E. M, Kuptsova, Yu. N. (2019) Eksperimental’noe izuchenie osobennostej razvitiya myslitel’nykh operatsij u doshkol’nikov s zaderzhkoj psikhicheskogo razvitiya [Experimental study of features of development of mental operations in preschool children with delay of mental development]. Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya — World of Science. Pedagogy and Psychology, vol. 7, no. 3. [Online]. Available at: https://mir-nauki.com/PDF/08PSMN319.pdf (accessed 17.05.2023). (In Russian)
Makashova, A. V., Mudruk, A. A., Smirnova, Ya. K. (2020) Ajtreker issledovanie defitsita sovmestnogo vnimaniya [Eye-tracker study of joint attention deficit]. Trudy molodykh uchenykh Altajskogo gosudarstvennogo universiteta, no. 17, pp. 174–177. (In Russian)
Mastyukova, E. M. (1992) Rebenok s otkloneniyami v razvitii: rannyaya diagnostika i korrektsiya [Child with developmental disabilities: Early diagnosis and correction]. Moscow: Prosveshchenie Publ., 95 p. (In Russian)
Mathôt, S., Vilotijević, A. (2023) Methods in cognitive pupillometry: Design, preprocessing, and statistical analysis. Behavior Research Methods, vol. 55, no. 6, pp. 3055–3077. https://doi.org/10.3758/s13428-022-01957-7 (In English)
Nikishina, V. B., Prirodova, O. F., Petrash, E. A., Sevryukova, I. A. (2021) Glazodvigatel’nye reaktsii pri vospriyatii izobrazhenij mladshimi shkol’nikami s legkoj stepen’yu umstvennoj otstalosti [Oculomotor response to images in primary school children with mild intellectual disability]. Vestnik Rossijskogo gosudarstvennogo meditsinskogo universiteta — Bulletin of Russian State Medical University, no. 1, pp. 54–63. https://doi.org/10.24075/vrgmu.2021.008 (In Russian)
Ognev, A. S., Nikolaeva, L. P., Likhacheva, E. V. (2020) Ajtrekery v okulometricheskoj psikhodiagnostike [Eye-trackers in oculometric psychodiagnostics]. Moscow: Sputnik+ Publ., 134 p. https://www.doi.org/10.25633/5490-9 (In Russian)
Samoilyuk, L. A. (2019) Trudnosti adaptatsii k shkole pervoklassnikov s tyazhelymi narusheniyami rechi [Difficulties of adaptation to the school of first-graders with severe speech disorders] Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya — Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches, vol. 8, no. 1A, pp. 313–319. (In Russian)
Sheshina, A. V. (2020) Spetsial’nye usloviya obucheniya detej s tyazhelymi narusheniyami rechi v obshcheobrazovatel’noj shkole [Special conditions for teaching children with severe speech disorders in secondaryschools]. Vestnik nauki i obrazovaniya, no. 3-1 (81), pp. 64–67. (In Russian)
Smirnova, Ya. K. (2023) Ajtreking-issledovanie trudnostej obucheniya detej s narusheniem slukha [Eye tracking research on learning difficulties for children with hearing impairment]. Psikhologo-pedagogicheskie issledovaniya — Psychological-Educational Studies, vol. 15, no. 2, pp. 131–154. https://www.doi.org/10.17759/psyedu.2023150208 (In Russian)
Sutormina, N. V., Nikolaeva, E. I., Koroleva, I. V. (2023) Sravnitel’nyj analiz dannykh okulografii pri chtenii teksta s pomoshch’yu smartfona i noutbuka [Comparative analysis of oculography data when reading text using a smartphone and laptop]. Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya — World of Science. Pedagogy and Psychology, vol. 11, no. 3. [Online]. Available at: https://mir-nauki.com/PDF/27PSMN323.pdf (accessed 10.01.2024). (In Russian)
Thibaut, J.-P., French, R. M. (2016) Analogical reasoning, control and executive functions: A developmental investigation with eye-tracking. Cognitive Development, vol. 38, pp. 10–26. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2015.12.002 (In English)
Tishina, L. A., Romanova, S. V. (2023) Razvitie zritel’nogo vospriyatiya kak predposylka k uspeshnomu ovladeniyu pis’mennoj rech’yu [The development of visual perception as a prerequisite for successful mastery of written speech]. In: S. G. Leshchenko (ed.). Psikhologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie obshchego, spetsial’nogo i inklyuzivnogo obrazovaniya detej i vzroslykh. Sbornik materialov III Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem [Psychological and pedagogical support for the general, special and inclusive education of children and adults. Collection of materials of the III All-Russian scientific and practical conference with international participation]. Cheboksary: Sreda Publ., pp. 259–260. (In Russian)
Zinovieva, V. N., Demidova, A. P., Nesterova, N. K. (2021) Osobennosti psikhologicheskogo razvitiya rebenka s tyazhelymi narusheniyami rechi [Features of psychological development of a child with severe speech disorders]. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya — Problems of Modern Pedagogical Education, no. 72–1, pp. 113–116. (In Russian)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Polina A. Vasilieva, Svetlana N. Nikiforova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.