Modern teenagers’ preferences in animation

Authors

  • Ludmila Yu. Savinova Herzen State Pedagogical University of Russia https://orcid.org/0000-0002-1351-7055
  • Leonid V. Voroshilov Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Darja V. Lukashenko Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Sergey A. Tyuzhin Herzen State Pedagogical University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2023-5-2-110-117

Keywords:

cartoons, animation, younger teenagers’ preference, self-image, worldview, media culture

Abstract

The article analyzes the influence of the modern media environment on children aged 11-12. The authors consider hypotheses related to the influence of animation on children of different ages, including younger adolescents. The hypotheses under study were put forward in the course of the interregional interuniversity study “Modern childhood. Strokes to a self-portrait” organized by the Institute of Childhood of Herzen University in the 2022-23 academic year for master’s students.

The article descries the research methodology and the method for evaluating the empirical data. The research involved 61 children aged 11–12 from Saint Petersburg.

Gravity Falls (Disney Television Animation, 2012–2016) is the favorite cartoon in this age group. Younger teenagers prefer foreign-made animation. The main genres of the preferred serial cartoons are science fiction, adventure and anime.

The study revealed that children aged 11–12 perceive the main idea, characters and images of cartoon characters. They watch not only modern, but also old cartoons, and prefer animated series and foreign cartoons. When watching cartoons, children do not fix their attention on the main idea and values, being distracted by the means of expression. This can negatively affect the formation of children’s ideas about the world and themselves in this world.

The genre of adventure serial cartoons preferred by younger teenagers influences the formation of their consumer position, desire to relax and the attitude to animation as entertainment, not art. Competent psychological and pedagogical support of adults is needed in addition to the ideas about the world and one’s place in it received on the basis of viewing modern animation products.

References

ЛИТЕРАТУРА

Алешкин, Н. И., Щукина, И. А. (2002) Влияние мультипликационных фильмов агрессивного содержания на поведение детей дошкольного возраста. Сибирский психологический журнал, № 16-17, с. 56–61.

Андреева, Л. Д., Терентьева, Н. П. (2021) Мультипликация на уроках литературы. Язык. Культура. Медиакоммуникация, т. 1, № 2. [Электронный ресурс]. URL: https://lcmjournal.susu.ru/index.php/lcm/article/view/4 (дата обращения 19.02.2023).

Антонов, Г. В., Лактюхина, Е. Г. (2013) Мультсериал «Клуб Винкс»: формирование демографических установок и гендерных стереотипов у детей в возрасте 7–12 лет (по материалам контент-анализа). Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 7: Философия. Социология и социальные технологии, № 2 (20), с. 92–99.

Артемьева, О. А. (2023) Качественные и количественные методы исследования в психологии. 2-е изд., испр. и доп. М.: Юрайт, 152 с.

Бурухина, А. Ф. (2011) Внимание! Мультфильм! Книга для родителей и педагогов. Методика использования мультфильмов для воспитания и обучения детей дошкольного возраста. Челябинск: Челябинский Дом печати, 89 с.

Гогоберидзе, А. Г., Николаева, Е. И., Савинова, Л. Ю. (2018) Разработка подхода к экспериментальному исследованию субъективного восприятия детьми себя и окружающего мира. Психологическая наука и образование, т. 23, № 5, с. 5–12. https://doi.org/10.17759/pse.2018230501

Головкина, Е. М. (2014) Влияние современных российских мультфильмов на формирование гендерных стереотипов поведения у детей. Концепт, т. 20, с. 3316–3320.

Карпова, С. И., Муродходжаева, Н. С., Цаплина, О. В., Каитов, А. П. (2020) Педагогический потенциал мультипликации в образовании детей дошкольного и младшего школьного возраста. Вестник Томского государственного педагогического университета, № 6 (212), с. 46–56. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2020-6-46-56

Колосова, Т. А., Мезенцева, А. Р. (2020) Мультипликационные фильмы как социально-психологический феномен: на примере динамики сцен агрессии. Символ науки, № 2, с. 62–66.

Королева, Н. Н., Богдановская, И. М., Луговая, В. Ф. (2014) Влияние информационной среды на идентичность современных подростков. Психология, социология и педагогика, № 11 (38). [Электронный ресурс]. URL: https://psychology.snauka.ru/2014/11/3957 (дата обращения 08.04.2023 ).

Охлопкова, И. И., Николаев, Е. В. (2016) Влияние мультипликационных фильмов на агрессивное поведение детей старшего дошкольного возраста. Международный студенческий научный вестник, № 6. [Электронный ресурс]. URL: https://eduherald.ru/ru/article/view?id=16767 (дата обращения 19.02.2023).

Соколова, М. В. (2011) Персонажи современных мультфильмов в играх и игрушках детей. Психологическая наука и образование, т. 16, № 2, с. 68–74.

Шпильковская, А., Шабаев, М., Эрмансон, И. (2020) Энциклопедия «Смешариков» для взрослых. От отсылок и теорий до Кроршаха и Психопатыча. Кинопоиск, 1 июня. [Электронный ресурс]. URL: https://www.kinopoisk.ru/media/article/4001696/ (дата обращения 19.02.2023).

Kirsh, S. J. (2006) Cartoon violence and aggression in youth. Aggression and Violent Behavior, vol. 11, no. 6, pp. 547–557. http://doi.org/10.1016/j.avb.2005.10.002

REFERENCES

Aleshkin, N. I., Schukina, I. A. (2002) Vliyanie mul’tiplikatsionnykh fil’mov agressivnogo soderzhaniya na povedenie detej doshkol’nogo vozrasta [The influence of aggressive cartoons on children preschool age behavior (the results of experimental research)]. Sibirskij psikhologicheskij zhurnal — Siberian Journal of Psychology, no. 16-17, pp. 56–61. (In Russian)

Andreeva, L. D., Terenteva, N. P. (2021) Mul’tiplikatsiya na urokakh literatury [Animation in literature lessons]. Yazyk. Ku’ltura. Mediakommunikatsiya — Language. Culture. Media Communication, vol. 1, no. 2. [Online]. Available at: https://lcmjournal.susu.ru/index.php/lcm/article/view/4 (accessed 19.02.2023). (In Russian)

Antonov, G. V., Laktukhina, E. G. (2013) Mul’tserial “Klub Vinks”: formirovanie demograficheskikh ustanovok i gendernykh stereotipov u detej v vozraste 7–12 let (po materialam kontent-analiza) [The animated series “Winx Club”: Demographic attitudes and gender stereotypes forming among children aged 7–12 years (based on content analysis)]. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 7: Filosofiya. Sotsiologiya i sotsial’nye tekhnologii — Science Journal of Volgograd State University. Philosophy. Sociology and Social Technologies, no. 2 (20), pp. 92–99. (In Russian)

Artem’eva, O. A. (2023) Kachestvennye i kolichestvennye metody issledovaniya v psikhologii [Qualitative and quantitative research methods in psychology]. 2nd ed., rev. and exp. Moscow: Urait Publ., 152 p. (In Russian)

Burukhina, A. F. (2011) Vnimanie! Mul’tfil’m! Kniga dlya roditelej i pedagogov. Metodika ispol’zovaniya mul’tfil’mov dlya vospitaniya i obucheniya detej doshkol’nogo vozrasta [Attention! Cartoon! A book for parents and teachers. Methods of using cartoons for educating preschool children]. Chelyabinsk: Chelyabinsk Dom Publ., 89 p. (In Russian)

Gogoberidze, A. G., Nikolayeva, E. I., Savinova, L. Yu. (2018) Razrabotka podkhoda k eksperimental’nomu issledovaniyu sub’ektivnogo vospriyatiya det’mi sebya i okruzhayushchego mira [Experimental research on subjective self-perception and perception of the world in children]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie — Psychological Science and Education, vol. 23, no. 5, pp. 5–12. https://doi.org/10.17759/pse.2018230501 (In Russian)

Golovkina, E. M. (2014) Vliyanie sovremennykh rossijskikh mul’tfil’mov na formirovanie gendernykh stereotipov povedeniya u detej [Influence of modern Russian cartoons on developing gender stereotypes of children]. Koncept, vol. 20, pp. 3316–3320. (In Russian)

Karpova, S. I., Murodkhodzhayeva, N. S., Tsaplina, O. V., Kaitov, A. P. (2020) Pedagogicheskij potentsial mul’tiplikatsii v obrazovanii detej doshkol’nogo i mladshego shkol’nogo vozrasta [The pedagogical potential of animation in the education of preschool and primary school children]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta — Tomsk State Pedagogical University Bulletin, no. 6 (212), pp. 46–56. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2020-6-46-56 (In Russian)

Kirsh, S. J. (2006) Cartoon violence and aggression in youth. Aggression and Violent Behavior, vol. 11, no. 6, pp. 547–557. http://doi.org/10.1016/j.avb.2005.10.002 (In English)

Kolosova, T. A., Mezentseva, A. R. (2020) Mul’tiplikatsionnye fil’my kak sotsial’no-psikhologicheskij fenomen: na primere dinamiki stsen agressii [Animated films as a socio-psychological phenomenon: On the example of the dynamics of scenes of aggression]. Simvol nauki — Symbol of Science, no. 2, pp. 62–66. (In Russian)

Koroleva, N. N., Bogdanovskaya, I. M., Lugovaya, V. F. (2014) Vliyanie informatsionnoj sredy na identichnost’ sovremennykh podrostkov [The influence of the information environment on identity of modern teenagers]. Psikhologiya, sotsiologiya i pedagogika — Psychology, Sociology and Pedagogy, no. 11 (38). [Online]. Available at: https://psychology.snauka.ru/2014/11/3957 (accessed 08.04.2023). (In Russian)

Okhlopkova, I. I., Nikolaev, E. V. (2016) Vliyanie mul’tiplikatsionnykh fil’mov na agressivnoe povedenie detej starshego doshkol’nogo vozrasta [The impact of the cartoons on the aggressive behavior of children of senior preschool aqe]. Mezhdunarodnyj studencheskij nauchnyj vestnik, no. 6. [Online]. Available at: https://eduherald.ru/ru/article/view?id=16767 (accessed 19.02.2023). (In Russian)

Shpil’kovskaya, A., Shabaev, M., Ermanson, I. (2020) Entsiklopediya “Smesharikov” dlya vzroslykh. Ot otsylok i teorij do Krorshakha i Psikhopatycha [Encyclopedia “Smeshariki” for adults. From references and theories to Krorschach and Psychopathych]. Kinopoisk, 1 June. [Online]. Available at https://www.kinopoisk.ru/media/article/4001696/ (accessed 19.02.2023). (In Russian)

Sokolova, M. V. (2011) Personazhi sovremennykh mul’tfil’mov v igrakh i igrushkakh detej [Modern cartoon characters in children games and toys]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie — Psychological Science and Education, vol. 16, no. 2, pp. 68–74. (In Russian)

Published

2023-06-30

Issue

Section

Articles