School textbooks as a reflection and constructor of children’s everyday life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2022-4-3-147-162

Keywords:

sociology of childhood, children’s everyday life, school textbook, textbook author, gender

Abstract

The measurement of specific aspects of a child’s daily activities belongs to the subject field of modern sociology of childhood, with one of the important tasks being to find out how a material object organizes the interaction of children and adults. The article considers the school textbook to be a result of social construction and at the same time a constructor of concrete historical childhood at the micro and macro levels. The results of a longitudinal study of mathematical problems from primary school textbooks published from 1996 to 2021 are presented. It is concluded that the texts of the problems reflect everyday practices and changes in attitudes to childhood: narrowing of subjectivity of children’s agency; orientation of children’s lives to study and sports; limitation of children’s independence and greater involvement of parents in schoolchildren’s life; narrowing of children’s household chores, community work participation and self-care practices; and early development of consumer and financial behavior. At the same time, the following constants were revealed: the presentation of children’s lives through the gender division of activities and the androcentricity of the language of the texts. The study established that the textbooks mostly portray household chores as a strictly female activity. Along with the content of the texts, the socialization and emotional-expressive functions of the textbooks are considered—specifically, the presentation of values and norms to children, and the creation of emotionally positive conditions for the perception of texts and visual images which are based on real aspects of children’s everyday life. The article substantiates the importance of textbooks as a materialized social construct in shaping not only the present and future of children, but also the role behavior of parents and teachers. The article proposes to specifically include situations related to the new realities of the transformation of children’s life in the educational literature.

References

ЛИТЕРАТУРА

Безрогов, В. Г. (2020) Диалоги о школьном учебнике. Время науки — The Times of Science, № 2, с. 5–68.

Вахштайн, В. С. (2017) Пересборка повседневности: беспилотники, лифты и проект ПкМ-1. Логоc, т. 27, № 2 (117), с. 1–48.

Виленкин, Н. Я., Чесноков, А. С., Шварцбурд, С. И., Жохов, В. И. (1990) Математика: учебник для 5 кл. средней школы. М.: Просвещение, 304 с.

Геддис, Е. В. (2019) Современный школьный учебник как средство построения процесса обучения. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 193, c. 84–91.

Гришина, Е. А., Майорова-Щеглова, С. Н. (2013) Формирование визуального образа Родины в сознании школьников. Народное образование, № 1, с. 260–265.

Зак, А. З. (1994) Методы развития интеллектуальных способностей у детей 8 лет. Ч. 3: Задания для самостоятельной работы детей. М.: Интерпракс, 327 с.

Колосова, Е. А. (2014) Гендерная и профессиональная социализация детей в учебниках для начальных и подготовительных классов (2000-е гг.). Проблемы современного образования, № 4, с. 219–223.

Майорова-Щеглова, С. Н. (2021) Дети в городе в конце XX века: возможности социально-исторического анализа для сравнительных исследований настоящего и будущего. Комплексные исследования детства, т. 3, № 4, с. 266–272. https://doi.org/10.33910/2687-0223-2021-3-4-266-272

Майорова-Щеглова, С. Н., Колосова, Е. А., Губанова, А. Ю. (2020) Маршруты оффлайн и онлайн-жизни детства: событийный анализ. Ойкумена. Регионоведческие исследования, № 3 (54), с. 21–34. https://doi.org/10.24866/1998-6785/2020-3/21-34

Макаревич, Г. В. (2013) Рустицизм и урбанизм: детское и недетское в современном учебнике «Литературное чтение». Вопросы культурологии, № 1, с. 52–58.

Макарченко, М. Г. (2008) Контекстуальный анализ учебных текстов по математике. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 71, с. 268–275.

Моро, М. И., Бантова, М. А., Бельтюкова, Г. В. (1996) Математика. Учебник для 1 класса трехлетней начальной школы. 20-е изд. М.: Просвещение, 176 с.

Моро, М. И., Волкова, С. И., Степанова, С. В. (2011) Математика. 1 класс. Учебник для общеобразовательных учреждений. В 2-х ч. Ч. 1. М.: Просвещение, 127 с.

Петерсон, Л. Г. (2021) Математика 1 класс. Рабочая тетрадь: в 3-х ч. М.: Просвещение.

Пчелко, А. С., Поляк, Г. Б. (1962) Арифметика для 1 класса начальной школы. М.: Учпедгиз, 144 с.

Селиверстова, Н. А. (2004) Учебники в системе русскоязычного образования: социокультурное взаимодействие России со странами СНГ и Балтии. Народное образование, № 2 (1335), с. 16–20.

Тощенко, Ж. Т. (2015) От философии жизни к социологии жизни. Философские науки, № 5, с. 104–118.

Филипова, А. Г. (2015) Детская социальная политика в современной России: от выживания к развитию детства. Ученые записки Комсомольского-на-Амуре государственного технического университета, т. 2, № 3 (23), с. 58–65.

Щеглова, С. Н. (1998) Гендерные модели поведения: анализ школьных учебников. В кн.: Сборник материалов международной научной конференции «Женщины России на рубеже XX–XXI веков». Иваново: Ивановский государственный университет, с. 204–210.

Щеглова, С. Н. (1999) Детство как социальный феномен: Концепция социального конструирования детства. Диссертация на соискание степени доктора социологических наук. М., Институт молодежи, 326 с.

REFERENCES

Bezrogov, V. G. (2020) Dialogi o shkol’nom uchebnike [Dialogues about the school textbook]. Vremya nauki — The Times of Science, no. 2, pp. 5–68. (In Russian)

Filipova, A. G. (2015) Detskaya sotsial’naya politika v sovremennoj Rossii: ot vyzhivaniya k razvitiyu detstva [Social policy on child-related issues in today’s Russia: From survival to promotion of child development]. Uchenye zapiski Komsomol’skogo-na-Amure gosudarstvennogo tehnicheskogo universiteta — Scholarly Notes of Komsomolsk-na-Amure State Technical University, vol. 2, no. 3 (23), pp. 58–65. (In Russian)

Geddis, E. V. (2019) Sovremennyj shkol’nyj uchebnik kak sredstvo postroeniya protsessa obucheniya [The modern school textbook as a means of improving the educational process]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, no. 193, pp. 84–91. (In Russian)

Grishina, E. A., Majorova-Shcheglova, S. N. (2013) Formirovanie vizual’nogo obraza Rodiny v soznanii shkol’nikov [Formation of the visual image of the Motherland in the minds of schoolchildren]. Narodnoe obrazovanie — National Education, no. 1, pp. 260–265. (In Russian)

Kolosova, E. A. (2014) Gendernaya i professional’naya sotsializatsiya detej v uchebnikakh dlya nachal’nykh i podgotovitel’nykh klassov (2000-e gg.) [Gender and professional socialization in textbooks for elementary schools and preparatory classes in 2000s]. Problemy sovremennogo obrazovaniya — Problems of Modern Education, no. 4, pp. 219–223. (In Russian)

Majorova-Shcheglova, S. N. (2021) Deti v gorode v kontse XX veka: vozmozhnosti sotsial’no-istoricheskogo analiza dlya sravnitel’nykh issledovanij nastoyashchego i budushchego [Children in the city at the end of the 20th century: The potential of socio-historical analysis for current and future comparative studies]. Kompleksnye issledovaniya detstva — Comprehensive Child Studies, vol. 3, no. 4, pp. 266–272. https://doi.org/10.33910/2687-0223-2021-3-4-266-272 (In Russian)

Majorova-Shcheglova, S. N., Kolosova, E. A., Gubanova, A. Yu. (2020) Marshruty offlajn i onlajn-zhizni detstva: sobytijnyj analiz [Routes of offline and online childhood life: Event analysis]. Ojkumena. Regionovedcheskie issledovaniya — Ojkumena. Regional Researches, no. 3 (54), pp. 21–34. https://doi.org/10.24866/1998-6785/2020-3/21-34 (In Russian)

Makarchenko, M. G. (2008) Kontekstual’nyj analiz uchebnykh tekstov po matematike [Contextual analysis of training texts on mathematics]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, no. 71, pp. 268–275. (In Russian)

Makarevich, G. V. (2013) Rustitsizm i urbanizm: detskoe i nedetskoe v sovremennom uchebnike “Literaturnoe chtenie” [Rusticism and urbanism: Children’s and non-children’s in the modern textbook “Literary Reading”]. Voprosy kul’turologii — Issues of Cultural Studies, no. 1, pp. 52–58. (In Russian)

Moro, M. I., Bantova, M. A., Bel’tyukova, G. V. (1996) Matematika. Uchebnik dlya 1 klassa trekhletnej nachal’noj shkoly [Mathematics. Textbook for grade 1 of a three-year elementary school]. 20th ed. Moscow: Prosveshchenie Publ., 176 p. (In Russian)

Moro, M. I., Volkova, S. I., Stepanova, S. V. (2011) Matematika. 1 klass. Uchebnik dlya obshcheobrazovatel’nykh uchrezhdenij. V 2-kh ch. Ch. 1 [Mathematics for grade 1. Textbook for educational institutions: In 2 pts. Pt. 1]. Moscow: Prosveshchenie Publ., 127 p. (In Russian)

Peterson, L. G. (2021) Matematika 1 klass. Rabochaya tetrad’: v 3-kh ch. [Mathematics for grade 1. Workbook: In 3 pts.]. Moscow: Prosveshchenie Publ. (In Russian)

Pchelko, A. S., Polyak, G. B. (1962) Arifmetika dlya 1 klassa nachal’noj shkoly [Arithmetic for grade 1 elementary school]. Moscow: Uchpedgiz Publ., 144 p. (In Russian)

Shcheglova, S. N. (1998) Gendernye modeli povedeniya: analiz shkol’nykh uchebnikov [Gender patterns of behavior: Analysis of school textbooks]. In: Sbornik materialov mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii “Zhenshchiny Rossii na rubezhe XX–XXI vekov” [Collection of materials of the international scientific conference “Women of Russia at the turn of the XX–XXI centuries”]. Ivanovo: Ivanovo State University Publ., pp. 204–210. (In Russian)

Shcheglova, S. N. (1999) Detstvo kak sotsial’nyj fenomen: Kontseptsiya sotsial’nogo konstruirovaniya detstva [Childhood as a social phenomenon: The concept of social construction of childhood]. PhD dissertation (Sociology). Moscow, Institute of Youth, 326 p. (In Russian)

Seliverstova, N. A. (2004) Uchebniki v sisteme russkoyazychnogo obrazovaniya: sotsiokul’turnoe vzaimodejstvie Rossii so stranami SNG i Baltii [Textbooks in the system of Russian-speaking education: Socio-cultural interaction of Russia with the CIS and Baltic countries]. Narodnoe obrazovanie — National Education, no. 2, pp. 16–20. (In Russian)

Toshchenko, Zh. T. (2015) Ot filosofii zhizni k sotsiologii zhizni [From philosophy of life to sociology of life]. Filosofskie nauki — Russian Journal of Philosophical Sciences, no. 5, pp. 104–118. (In Russian)

Vakhshtajn, V. S. (2017) Peresborka povsednevnosti: bespilotniki, lifty i proekt PkM-1 [Reassembling the everyday: Drones, elevators, and the MT-1 project]. Logos, vol. 27, no. 2 (117), pp. 1–48. (In Russian)

Vilenkin, N. Ya., Chesnokov, A. S., Shvartsburd, S. I., Zhokhov, V. I. (1990) Matematika: uchebnik dlya 5 kl. srednej shkoly [Mathematics: A textbook for the 5th grade of high school]. Moscow: Prosveshchenie Publ., 304 p. (In Russian)

Zak, A. Z. (1994) Metody razvitiya intellektual’nykh sposobnostej u detej 8 let. Ch. 3. Zadaniya dlya samostoyatel’noj raboty detej [Methods for developing intellectual abilities in children 8 years old. Pt. 3: Tasks for independent work of children]. Moscow: Interpraks Publ., 327 p. (In Russian)

Published

2022-11-30

Issue

Section

Articles