New drawing test in a comprehensive study of difficult verbal communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2021-3-3-196-209

Keywords:

verbal communication, disorder of speech and communication, verbal image, logoneurosis, neurorehabilitation, logopsychotherapy, communication training

Abstract

The article presents the results of a three-year study in restoring impaired verbal communication caused by stuttering in different age groups. The methodology included family speech therapy and remediation of learning and communication difficulties in children and adolescents after group social rehabilitation. The authors propose a new drawing test “My Speech and I” to reveal the dynamics of the “internal speech image” in different groups of individuals. Independent experts evaluated the severity of problems in speech and personal life associated with speech communication using a special methodology for stuttering. The test “My Speech and I” in combination with neuropsychological assessment of cognitive, verbal and neurodynamic functions using Luria’s methods with a quantitative (scores) assessment of disorder severity is a new approach to the study of verbal communication. The data of the study, even within a limited sample, suggests that for stutterers of any age, the speech problem is the most significant and painful in comparison with children and adolescents with learning and communication difficulties, and, especially, with people of any age without speech disorders. The results of the assessment of stutterers before and after the speech therapy course in comparison with the normative group and the participants of the remediation course confirmed the hypothesis that an inadequate psychological defence due to the disorders or immaturity of communication skills can be associated with a wrong image of verbal communication. An increase in communication opportunities and communication skills after group social rehabilitation has a beneficial effect on the characteristics of the image of verbal communication.

References

ЛИТЕРАТУРА

Выготский, Л. С. (1983) Собрание сочинений: в 6 т. Т. 5. Основы дефектологии. М.: Педагогика, 369 с.

Выготский, Л. С. (2019) Мышление и речь. М.: Национальное образование, 368 с.

Глозман, Ж. М. (2012) Нейропсихологическое обследование: качественная и количественная оценка данных. М.: Смысл, 265 с.

Глозман, Ж. М. (2017) Психология. Общение и здоровье личности. 2-е изд., испр. и доп. М.: Юрайт, 230 с.

Глозман, Ж. М., Карпова, Н. Л., Чебурашкин-Антипов, Д. Н. (2017) Новый метод исследования мотивации к речевому общению. В кн.: VIII Всероссийская (с международным участием) научная конференция «Центральные механизмы речи», посвященная памяти проф. Н. Н. Трауготт, Санкт-Петербург, 17–19 ноября 2017. Тезисы. СПб.: ЧОУ ДПО «Логопед-Профи», с. 50–52.

Глозман, Ж. М., Карпова, Н. Л., Чебурашкин-Антипов, Д. Н. (2018а) Влияние речевого общения на психическое развитие и функционирование детей и взрослых. Научно-практический электронный журнал «Аллея Науки», т. 1, № 1 (17), с. 263–271.

Глозман, Ж. М., Карпова, Н. Л., Чебурашкин-Антипов, Д. Н. (2018b) Динамика нарушений личности и плавности речи в ходе логопсихотерапии заикания. Дефектология, № 5, с. 51–57.

Глозман, Ж. М., Карпова, Н. Л., Чебурашкин-Антипов, Д. Н., Куприянчук, М. Н. (2016) Эвристический потенциал теории общения Л. С. Выготского. В кн.: О. Е. Серова, Е. П. Гусева (ред.). Челпановские чтения 2016: Диалог научных школ Психологического института: Л. С. Выготский, Б. М. Теплов, Г. И. Челпанов. Сборник научных материалов Всероссийской научно-практической конференции. Москва, 15 ноября 2016. Альманах Научного архива Психологического института. Вып. 8. М.: Нестор-История, с. 288–294.

Глозман, Ж. М., Соболева, А. Е. (ред.). (2019) Комплексная коррекция трудностей обучения в школе. 2-е изд., испр. и доп. М.: Смысл, 544 с.

Карпова, Н. Л. (2003) Основы личностно-направленной логопсихотерапии. 2-е изд., испр. и доп. М.: МПСИ; Флинта, 200 с.

Карпова, Н. Л. (ред.). (2011) Семейная групповая логопсихотерапия: исследование заикания. СПб.: Нестор-История, 328 с.

Карпова, Н. Л., Пашукова, Т. И., Терешкова, Е. Б. (2016) Речевые и личностные изменения в процессе социореабилитации. В кн.: О. Е. Нестерова, Р. М. Шамионов, Е. С. Пяткина и др. (ред.). Реабилитация, абилитация и социализация: междисциплинарный подход. М.: Издательство «Перо», с. 54–67.

Карпова, Н. Л., Чебурашкин-Антипов, Д. Н. (2017) О новом подходе к исследованию трудностей речевого общения. В кн.: Луриевский подход в мировой психологической науке: тезисы докладов. V Международный Конгресс памяти А. Р. Лурия. 13–16 октября 2017 г. Россия, Екатеринбург. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, c. 83–84.

Лисина, М. И. (1997) Общение, личность и психика ребенка. М.: Институт практической психологии; Воронеж: МОДЭК, 384 с.

Лурия, А. Р. (2002) Основы нейропсихологии. М: Академия, 384 с.

Некрасова, Ю. Б. (1968) Применение комплексного (логопедического и психотерапевтического) воздействия при устранении заикания у взрослых. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата педагогических наук. М., МГПИ, 18 с.

Некрасова, Ю. Б. (1992) Психологические основы процесса социореабилитации заикающихся. Автореферат диссертации на соискание степени доктора психологических наук в форме научного доклада. М., ПИ РАО, 45 с.

Некрасова, Ю. Б. (2006) Лечение творчеством. М.: Смысл, 223 с.

Некрасова, Ю. Б., Бодалев, А. А., Карпова, Н. Л. и др. (1996) Разработка новых путей социореабилитации людей с различными формами нарушенного общения. Вестник Российского гуманитарного научного фонда, № 3, с. 199–206.

Эльконин, Д. Б. (1971) К проблеме периодизации психического развития в детском возрасте. Вопросы психологии, № 4, с. 6–20.

Яковистенко, А. Д. (2008) Динамика личностных и речевых характеристик в процессе социореабилитации (на примере семейной групповой логопсихотерапии). Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. М., ПИ РАО, 189 с.

Glozman, J. M.; Tupper, D. E. (ed.). (2004) Communication disorders and personality. New York: Kluwer Academic / Plenum Publishers, 171 p.

Glozman, J. M. (2016) Vygotsky in applied neuropsychology. Psychology in Russia: State of the Art, vol. 9, no. 4, pp. 73–79. https://doi.org/10.11621/pir.2016.0406

REFERENCES

El’konin, D. B. (1971) K probleme periodizatsii psikhicheskogo razvitiya v detskom vozraste [On the problem of periodization of mental development in childhood]. Voprosy psikhologii, no. 4, pp. 6–20. (In Russian)

Glozman, J. M.; Tupper, D. E. (ed.). (2004) Communication disorders and personality. New York: Kluwer Academic / Plenum Publishers, 171 p. (In English)

Glosman, J. M. (2012) Nejropsikhologicheskoe obsledovanie: kachestvennaya i kolichestvennaya otsenka dannykh [Neuropsychological examination: Qualitative and quantitative assessment of data]. Moscow: Smysl Publ., 265 p. (In Russian)

Glozman, J. M. (2016) Vygotsky in applied neuropsychology. Psychology in Russia: State of the Art, vol. 9, no. 4, pp. 73–79. https://doi.org/10.11621/pir.2016.0406 (In English)

Glozman, J. M. (2017) Psikhologiya. Obshchenie i zdorov’e lichnosti [Psychology. Communication and personal health]. 2nd ed., correct. and compl. Moscow: Yurajt Publ., 230 p. (In Russian)

Glozman, J. M., Karpova, N. L., Cheburashkin-Antipov, D. N. (2017) Novyj metod issledovaniya motivatsii k rechevomu obshcheniyu [A new method for studying motivation for verbal communication]. In: VIII Vserossijskaya (s mezhdunarodnym uchastiem) nauchnaya konferentsiya “Tsentral’nye mekhanizmy rechi”, posvyashchennaya pamyati prof. N. N. Traugott, Sankt-Peterburg, 17–19 noyabrya 2017. Tezisy [VIII All-Russian (with international participation) scientific conference “Central mechanisms of speech”, dedicated to the memory of prof. N. N. Traugott, Saint Petersburg, 17–19 November 2017. Abstracts]. Saint Petersburg: Logoped-Profi Publ., pp. 50–52. (In Russian)

Glosman, J. M., Karpova, N. L., Cheburashkin-Antipov, D. N. (2018a) Vliyanie rechevogo obshcheniya na psikhicheskoe razvitie i funktsionirovanie detej i vzroslykh [The influence of verbal communication on the mental development and functioning of children and adults]. Nauchno-prakticheskij elektronnyj zhurnal “Alleya nauki”, vol. 1, no. 1 (17), pp. 263–271. (In Russian)

Glosman, J. M., Karpova, N. L., Cheburashkin-Antipov, D. N. (2018b) Dinamika narushenij lichnosti i plavnosti rechi v khode logopsikhoterapii zaikaniya [Dynamics of personality disorders and fluency of speech during speech psychotherapy for stuttering]. Defektologiya — Defectology, no. 5, pp. 51–57. (In Russian)

Glozman, J. M., Karpova, N. L., Cheburashkin-Antipov, D. N., Kupriyanchuk, M. N. (2016) Evristicheskij potentsial teorii obshcheniya L. S. Vygotskogo [The heuristic potential of the theory of communication by L. S. Vygotsky]. In: O. Ye. Serova, Ye. P. Guseva (eds.). Chelpanovskie chteniya 2016: Dialog nauchnykh shkol Psikhologicheskogo instituta: L. S. Vygotskij, B. M. Teplov, G. I. Chelpanov. Sbornik nauchnykh materialov Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii. Moskva, 15 noyabrya 2016. Al’manakh Nauchnogo arkhiva Psikhologicheskogo instituta [Chelpanov’s readings 2016: Dialogue of scientific schools of the Psychological Institute: L. S. Vygotsky, B. M. Teplov, G. I. Chelpanov. Collection of proceedings of the All-Russian scientific and practical conference. Moskva, 15 noyabrya 2016. Almanac of the Scientific Archive of the Psychological Institute]. Iss. 8. Moscow: Nestor-Istoriya, pp. 288–294. (In Russian)

Glozman, Zh. M., Soboleva, A. Ye. (eds.). (2019) Kompleksnaya korrektsiya trudnostej obucheniya v shkole [Complex correction of learning difficulties at school]. 2nd ed., correct. and compl. Moscow: Smysl Publ., 544 p. (In Russian)

Karpova, N. L. (2003) Osnovy lichnostno-napravlennoj logopsikhoterapii [Fundamentals of personally-oriented logopsychotherapy]. 2nd ed., correct. and compl. Moscow: Moscow Psychology and Sociology Institute Publ.; Flinta Publ., 200 p. (In Russian)

Karpova, N. L. (ed.). (2011) Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya: issledovanie zaikaniya [Family group speech therapy: A study of stuttering]. Saint Petersburg: Nestor-Istoriya Publ., 328 p. (In Russian)

Karpova, N. L., Cheburashkin-Antipov, D. N. (2017) O novom podkhode k issledovaniyu trudnostej rechevogo obshcheniya [On a new approach to the study of the difficulties of verbal communication]. In: Lurievskij podkhod v mirovoj psikhologicheskoj nauke: tezisy dokladov. V Mezhdunarodnyj Kongress pamyati A. R. Luriya. 13–16 oktyabrya 2017 g. Rossiya, Ekaterinburg [Lurian approach in international psychological science. The Fifth International Luria Memorial Congress. October 13–16, 2017. Yekaterinburg, Russia. Abstracts]. Yekaterinburg: Ural University Publ., pp. 83–84. (In Russian)

Karpova, N. L., Pashukova, T. I., Tereshkova, Ye. B. (2016) Rechevye i lichnostnye izmeneniya v protsesse sotsioreabilitatsii [Speech and personal changes in the process of socio-rehabilitation]. In: O. E. Nesterova, R. M. Shamionova, E. S. Pyatkina (eds.). Reabilitatsiya, abilitatsiya i sotsializatsiya: mezhdistsiplinarnyj podkhod [Rehabilitation, habilitation and socialization: An interdisciplinary approach]. Moscow: Pero Publ., pp. 54–67. (In Russian)

Lisina, M. I. (1997) Obshcheniye, lichnost’ i psikhika rebenka [Communication, personality and psyche of a child.]. Moscow: Institute of Practical Psychology; Voronezh: MODEK Publ., 384 p. (In Russian)

Luria, A. R. (2002) Osnovy nejropsikhologii [Foundations of neuropsychology]. Moscow: Akademiya Publ., 384 p. (In Russian)

Nekrasova, Yu. B. (1968) Primenenie kompleksnogo (logopedicheskogo i psikhoterapevticheskogo) vozdejstviya pri ustranenii zaikaniya u vzroslykh [The use of complex (speech therapy and psychotherapeutic) effects in the elimination of stuttering in adults]. Extended abstract of the PhD dissertation (Pedagogy). Moscow, Moscow City Teachers’ Training Institute, 18 p. (In Russian)

Nekrasova, Yu. B. (1992) Psikhologicheskie osnovy protsessa sotsioreabilitatsii zaikayushchikhsya [Psychological foundations of the process of socio-rehabilitation of stuttering]. Extended abstract of the PhD dissertation (Psychology). Moscow, Psychological Institute of the Russian Academy of Education Publ., 45 p. (In Russian)

Nekrasova, Yu. B. (2006) Lechenie tvorchestvom [Treatment by creativity]. Moscow: Smysl Publ., 223 p. (In Russian)

Nekrasova, Yu. B., Bodalev, A. A., Karpova, N. L. et al. (1996) Razrabotka novykh putej sotsioreabilitatsii lyudej s razlichnymi formami narushennogo obshcheniya [Development of new ways of social rehabilitation of people with various forms of impaired communication]. Vestnik Rossijskogo gumanitarnogo nauchnogo fonda, no. 3, pp. 199–206. (In Russian)

Vygotskij, L. S. (1983) Sobranie sochinenij: v 6 t. T. 5. Osnovy defektologii [Collected works: In 6 vols. Vol. 5. Fundamentals of defectology]. Moscow: Pedagogika Publ., 369 p. (In Russian)

Yakovistenko, A. D. (2008) Dinamika lichnostnykh i rechevykh kharakteristik v protsesse sotsioreabilitatsii na primere semejnoj gruppovoj logopsikhoterapii [Dynamics of personal and speech characteristics in the process of socio-rehabilitation (on the example of family group speech therapy)]. PhD dissertation (Psychology). Moscow, Psychological Institute of the Russian Academy of Education Publ., 189 p. (In Russian)

Published

2021-10-06

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)