Teacher blogs as a means of educating students: A new view on a familiar topic
DOI:
https://doi.org/10.33910/2687-0223-2024-6-2-117-126Keywords:
teacher blog, pedagogical blogging, learning materials, teaching aids, school studentsAbstract
Today the teaching community no longer views teacher blogging, or pedagogical blogging, as a relevant activity. One of the reasons is the shift of emphasis in the work of teachers. This shift does not allow to ‘refresh’ an existing but absolutely ‘forgotten’ blog. However, due to the increasing importance of distance learning a teacher blog is an effective means of educating students, improving their skills and competencies, and achieving the learning outcomes. The article revisits the topic of teacher blogging and offers an updated view on it. The author highlights how important it is for a teacher to create a comfortable, and safe learning environment which accumulates long-term materials that can be used by students to develop their skills. The author also provides examples of such long-term materials. The author seeks to establish how creating such an environment with an emphasis on long-term materials influences the ‘longevity’ of a teacher blog. The article also deals with the cycle of teacher blogging and considers its three stages. The first stage is preparatory, when the teacher analyzes the information and materials. The second stage is. The teacher creates and uploads new materials which have long-term orientation. At the third stage called results, the teacher looks through the posted materials to make sure they are displayed and functioning correctly. The author gives recommendations on maintaining a teacher blog in the new conditions to ensure that the blog’s content reaches its audience. This determines its development, improving and self-improving.
References
ИСТОЧНИКИ
Блог педагога. Блог учителя русского языка и литературы Севостьяновой Галины Владимировны. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://portfol12.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Блог сурдопедагога Панфиловой Екатерины Владимировны. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://panfilova79.blogspot.com/ (дата обращения 25.02.2024).
Блог учителя информатики Меркульевой Ольги Васильевны. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://mamontovaov.blogspot.com/ (дата обращения 25.02.2024).
Блог учителя истории Беловой Ларисы Анатольевны. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://belovala12.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Блог учителя математики Соловьевой Софьи Александровны. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://solovevasof.blogspot.com/ (дата обращения 25.02.2024).
Классный дневник. Блог обучающихся 5Г класса МБОУ г. Иркутска СОШ № 57 и их родителей. (2024) [Электронный ресурс]. URL: http://lachirkova.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Колесникова Лариса Владимировна. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://kolesnikovaschool12.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Лазарева, И. С. (2024) Для чего нужно изучать химию? (2024) Химия. [Электронный ресурс]. URL: https://ximiya12.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Максимова, Н. А. (2014) Использование педагогических блогов в системе формирования информационно- образовательной среды учебного заведения. Современные проблемы науки и образования, № 2. [Электронный ресурс]. URL: https://s.science-education.ru/pdf/2014/2/140.pdf (дата обращения 09.02.2024).
Наталья Ивановна Горбунова. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://12fizkultura.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
О. Б. эшки. Блог классного руководителя Цукановой Ольги Борисовны, выпускников 2015 года МБОУ г. Иркутска СОШ № 57 и их родителей. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://obklass.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Персональный блог Чиглинцевой Елены Сергеевны, учителя ФРС. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://russkiijazikl.blogspot.com/ (дата обращения 25.02.2024).
Портфолио Есауленко Ирины Александровны. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://fol12.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Сайт Л. С. Науменко, преподавателя ЮУрГГПУ. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://institut74.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Усольцева Анна Алексеевна. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://usoltzevaanna.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Физика. (2024) [Электронный ресурс]. URL: https://physics12ch.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
Физика вокруг нас. (2021) [Электронный ресурс]. URL: https://fizikavokrugnass.blogspot.com/ (дата обращения 09.02.2024).
ЛИТЕРАТУРА
Бекезина, К. М., Иванова, Н. А. (2015) Использование блогов в деятельности учителя-предметника. Современные научные исследования и инновации, № 11. [Электронный ресурс]. URL: https://web.snauka.ru/issues/2015/11/58929 (дата обращения 11.02.2024).
Бозаджиев, В. Ю. (2018) Образовательный блог как один из инновационных инструментов педагогической деятельности в школе. Международный школьный научный вестник, № 5 (7), с. 1207–1209. [Электронный ресурс]. URL: https://school-herald.ru/ru/article/view?id=793 (дата обращения 09.02.2024).
Дворовенко, Н. Н. (2016) Методологические основания организации обучения с использованием блогов. Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество, № 4, с. 60–75.
Науменко, Л. С. (2014) Блог учителя в профессионально-педагогической деятельности. Мир науки, культуры, образования, № 5 (48), с. 61–67.
Науменко, Л. С., Яковлева, Н. О. (2017) Теоретические и практические аспекты работы с персональным блогом. Челябинск: Изд-во Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета, 146 с.
Полякова, Т. В. (2018) Личный блог как способ самореализации и развития педагога. Профобразование. [Электронный ресурс]. URL: https://ntghip.ru/images/docs/lichnyj-blog-kak-sposob-samorealizacii-i-razvitiya-pedagoga.pdf (дата обращения 09.02.2024).
Пчелкина, Е. Д. (2022) Блог преподавателя в системе обучения иностранному языку. Методика преподавания русского языка и русского языка как иностранного, № 8, с. 141–146.
Скрипкина, Ю. В. (2011) Образовательный потенциал социальных сетей и блогов: развитие коммуникативных компетентностей учащихся. Вестник Института образования человека, № 2. [Электронный ресурс]. URL: https://xn--h1am1a.xn--p1ai/journal/2011/Eidos-Vestnik2011-213-Skripkina.pdf (дата обращения 13.02.2024).
Скрыпникова, Е. М., Филипова, А. Г. (2023) Специфика образовательного видеоблогинга как инструмента работы школьного учителя. Известия Волгоградского государственного педагогического университета, № 7, с. 48–56.
Сысоев, П. В. (2013) Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании. М.: Либроком, 264 с.
Филатова, А. В. (2009) Оптимизация преподавания иностранных языков посредством блог-технологий: для студентов языковых специальностей. Диссертация на соискание степени кандидата педагогических наук. М., Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова, 197 с.
Филипова, А. Г., Скрыпникова, Е. М., Абросимова, Е. Е. (2023) Особенности и типы самопрезентаций в образовательном видеоблогинге. Социодинамика, № 11, с. 46–62. https://doi.org/10.25136/2409-7144.2023.11.69015
SOURCES
Blog pedagoga. Blog uchitelya russkogo yazyka i literatury Sevost’yanovoj Galiny Vladimirovny [Teacher’s blog. Blog of the teacher of Russian language and literature Sevostyanova Galina Vladimirovna]. [Online]. Available at: https://portfol12.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Blog surdopedagoga Panfilovoj Ekateriny Vladimirovny [Blog of audiologist Ekaterina Vladimirovna Panfilova]. (2024) [Online]. Available at: https://panfilova79.blogspot.com/ (accessed 25.02.2024). (In Russian)
Blog uchitelya informatiki Merkul’evoj Ol’gi Vasil’evny [Blog of computer science teacher Olga Vasilyevna Merkulyeva]. (2024) [Online]. Available at: https://mamontovaov.blogspot.com/ (accessed 25.02.2024). (In Russian)
Blog uchitelya istorii Belovoj Larisy Anatol’evny [Blog of history teacher Larisa Anatolyevna Belova]. (2024) [Online]. Available at: https://belovala12.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Blog uchitelya matematiki Solov’evoj Sof’i Aleksandrovny [Blog of math teacher Solovyeva Sofya Aleksandrovna]. (2024) [Online]. Available at: https://solovevasof.blogspot.com/ (accessed 25.02.2024). (In Russian)
Fizika [Physics]. (2024) [Online]. Available at: https://physics12ch.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Fizika vokrug nas [Physics is all around us]. (2024) [Online]. Available at: https://fizikavokrugnass.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Klassnyj dnevnik. Blog obuchayushchikhsya 5G klassa MBOU g. Irkutska SOSH No. 57 i ikh roditelej [Class diary. Blog of 5G class students of Irkutsk Secondary School No. 57 and their parents]. (2024) [Online]. Available at: http://lachirkova.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Kolesnikova Larisa Vladimirovna. (2024) [Online]. Available at: https://kolesnikovaschool12.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Lazareva, I. S. (2024) Dlya chego nuzhno izuchat’ khimiyu? [Why do you need to study chemistry?]. Khimiya [Chemistry]. [Online]. Available at: https://ximiya12.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Maksimova, N. A. (2014) Ispol’zovanie pedagogicheskikh blogov v sisteme formirovaniya informatsionno-obrazovatel’noj sredy uchebnogo zavedeniya [The use of pedagogical blogs in the system of forming the information and educational environment of an educational institution]. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya — Modern Problems of Science and Education, no. 2. [Online]. Available at: https://s.science-education.ru/pdf/2014/2/140.pdf (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Natal’ya Ivanovna Gorbunova [Natalya Ivanovna Gorbunova]. (2024) [Online]. Available at: https://12fizkultura.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
O. B. eshki. Blog klassnogo rukovoditelya Tsukanovoj Ol’gi Borisovny, vypusknikov 2015 goda MBOU g. Irkutska SOSH No. 57 i ikh roditelej [O. B. eshki. Blog of class teacher Olga Borisovna Tsukanova, 2015 graduates of Irkutsk Secondary School No. 57 and their parents]. (2024) [Online]. Available at: https://obklass.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Personal’nyj blog Chiglintsevoj Eleny Sergeevny, uchitelya FRS [Personal blog of Elena Sergeevna Chiglintseva, teacher of speech hearing development]. (2024) [Online]. Available at: https://russkiijazikl.blogspot.com/ (accessed 25.02.2024). (In Russian)
Portfolio Esaulenko Iriny Aleksandrovny [Portfolio of Esaulenko Irina Alexandrovna]. (2024) [Online]. Available at: https://fol12.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Sajt L. S. Naumenko, prepodavatelya YuUrGGPU [Website of L. S. Naumenko, teacher of South Ural State Humanitarian Pedagogical University]. (2024) [Online]. Available at: https://institut74.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Usol’tseva Anna Alekseevna [Usoltseva Anna Alekseevna]. (2024) [Online]. Available at: https://usoltzevaanna.blogspot.com/ (accessed 09.02.2024). (In Russian)
REFERENCES
Bekezina, K. M., Ivanova, N. A. (2015) Ispol’zovaniye blogov v deyatel’nosti uchitelya-predmetnika [Using blogs in the activities of the subject teachers]. Sovremennye nauchnye issledovaniya i innovatsii — Modern Scientific Researches and Innovations, no. 11. [Online]. Available at: https://web.snauka.ru/issues/2015/11/58929 (accessed 11.02.2024). (In Russian)
Bozadzhiev, V. Yu. (2018) Obrazovatel’nyj blog kak odin iz innovatsionnykh instrumentov pedagogicheskoj deyatel’nosti v shkole [Educational blog as one of the innovative tools for teaching activities at school]. Mezhdunarodnyj shkol’nyj nauchnyj vestnik, no. 5 (7), pp. 1207–1209. [Online]. Available at: https://school-herald.ru/ru/article/view?id=793 (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Dvorovenko, N. N. (2016) Metodologicheskie osnovaniya organizatsii obucheniya s ispol’zovaniem blogov [Methodological bases for learning using blogs]. Vestnik Buryatskogo gosudarstvennogo universiteta. Obrazovanie. Lichnost’. Obshchestvo — The Buryat State University Bulletin. Education. Personality. Society, no. 4, pp. 60–75. (In Russian)
Filatova, A. V. (2009) Optimizatsiya prepodavaniya inostrannykh yazykov posredstvom blog-tekhnologij: dlya studentov yazykovykh spetsial’nostej [Optimization of teaching foreign languages through blog technologies: for students of language specialties]. PhD dissertation (Pedagogy). Moscow, Lomonosov Moscow State University, 197 p. (In Russian)
Filipova, A. G., Skrypnikova, E. M., Abrosimova, E. E. (2023) Osobennosti i tipy samoprezentatsij v obrazovatel’nom videobloginge [Features and types of self-presentations in educational video blogging]. Sotsiodinamika — Sociodynamics, no. 11, pp. 46–62. https://doi.org/10.25136/2409-7144.2023.11.69015 (In Russian)
Naumenko, L. S. (2014) Blog uchitelya v professional’no-pedagogicheskoj deyatel’nosti [The use of a blog by a teacher in his or her professional life]. Mir nauki, kul’tury, obrazovaniya — The World of Science, Culture and Education, no. 5 (48), pp. 61–67. (In Russian)
Naumenko, L. S., Yakovleva, N. O. (2017) Teoreticheskie i prakticheskie aspekty raboty s personal’nym blogom: uchebno-prakticheskoe posobie [Theoretical and practical aspects of working with a personal blog: Educational and practical guide]. Chelyabinsk: South Ural State Humanitarian Pedagogical University Publ., 146 p. (In Russian)
Pchelkina, E. D. (2022) Blog prepodavatelya v sisteme obucheniya inostrannomu yazyku [Blog of a teacher in the foreign language teaching system]. Metodika prepodavaniya russkogo yazyka i russkogo yazyka kak inostrannogo — Methods of Teaching the Russian Language and Russian as a Foreign Language, no. 8, pp. 141–146. (In Russian)
Polyakova, T. V. (2018) Lichnyj blog kak sposob samorealizatsii i razvitiya pedagoga [Personal blog as a way of self-realization and development of a teacher]. Profobrazovanie. [Online]. Available at: https://ntghip.ru/images/docs/lichnyj-blog-kak-sposob-samorealizacii-i-razvitiya-pedagoga.pdf (accessed 09.02.2024). (In Russian)
Skripkina, Yu. V. (2011) Obrazovatel’nyj potentsial sotsial’nykh setej i blogov: razvitie kommunikativnykh kompetentnostej uchashchikhsya [Educational potential of social networks and blogs: Development of students’ communicative competencies]. Vestnik Instituta obrazovaniya cheloveka, no. 2. [Online]. Available at: https://xn--h1am1a.xn--p1ai/journal/2011/Eidos-Vestnik2011-213-Skripkina.pdf (accessed 13.02.2024). (In Russian)
Skrypnikova, E. M., Filipova, A. G. (2023) Spetsifika obrazovatel’nogo videobloginga kak instrumenta raboty shkol’nogo uchitelya [The specificity of the educational video blogging as the tool of the work of the school teacher]. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta — Ivzestia of the Volgograd State Pedagogical University, no. 7, pp. 48–56. (In Russian)
Sysoev, P. V. (2013) Informatsionnye i kommunikatsionnye tekhnologii v lingvisticheskom obrazovanii: uchebnoe posobie [Information and communication technologies in linguistic education: A textbook]. Moscow: Librokom Publ., 264 p. (In Russian)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liudmila S. Naumenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.