The relationship between preschool children’s ‘internal picture of health’ and their parents’ attitude to health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2023-5-4-228-236

Keywords:

internal picture of health, IPH, attitude towards health, working memory, preschoolers, parents

Abstract

It is well established that parents’ idea of the child’s and their own health is one of the main factors determining the specifics and effectiveness of preventive measures aimed at preserving and improving the child’s health. Many studies show the importance of identifying the psychological mechanisms that underlie the child’s subjective attitude to his or her health — these mechanisms are currently labelled as the ‘internal picture of health’ (IPH) in Russian-language studies.

Our study focuses on the specific features of the IPH in preschool age, as well as on identifying the possible relationships between the IPH of children and their parents.

The study involved 30 children aged 5–6 years and 30 parents. The IPH in children was measured using the following methods: Express Diagnostics of a Child Method (Nikolaeva et al. 2015), Health and Illness Method (Vasil’eva, Filatov 2001), and Attitude to Health Questionnaire (Berezovskaya 2011). The parents’ attitude to health was measured using the Attitude to Health Questionnaire (Berezovskaya 2011) and Express Diagnostics of Parents (Nikolaeva et al. 2015).

A computerized method of memorizing visual stimuli (Razumnikova, Savinykh 2016) was used to assess the volume of and interference in working memory.

The study revealed that 44% of preschoolers have a high level of development of the IPH. Most of the preschoolers demonstrated a high level of the attitude to health (69% of respondents), while most of the parents, an average level (86% of respondents). We established that there is a relationship between the level of parental attitude to health and the IPH level in their children. It was also found that the effect of proactive interference is positively correlated with the results of the Health and Disease Method.

References

ЛИТЕРАТУРА

Ананьев, В. А. (1998) Введение в психологию здоровья. СПб.: Вестник БПА, 146 с.

Ананьев, В. А. (2006) Основы психологии здоровья. Кн. 1. Концептуальные основы психологии здоровья. СПб.: Речь, 384 с.

Арина, Г. А., Иосифян, М. А., Николаева, В. В. (2019) Культурно-исторический подход к внутренней картине здоровья: феномены, структура, онтогенез. Руководство по психологии здоровья. М.: Изд-во Московского Университета, с. 56–102.

Арина, Г. А., Николаева, В. В. (2016) Гендерные и возрастные особенности внутренней картины здоровья в подростковом возрасте. В кн.: Конгресс «Психическое здоровья человека ХХI века». М.: Союз охраны психического здоровья, с. 13–15.

Березовская, Р. А. (2011) Исследования отношения к здоровью: современное состояние проблемы в отечественной психологии. Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика, № 1, с. 221–226.

Блюм, В. В. (2006) Структура внутренней картины здоровья. Диссертация на соискание ученой степени кандидата психологических наук. СПб., СПбГУ, 96 с.

Васильева, О. С., Филатов, Ф. Р. (2001) Психология здоровья человека: эталоны, представления, установки. М.: Академия, 352 с.

Внутренняя картина здоровья детей и подростков. (2006) В кн.: Г. С. Никифоров (ред.). Психология здоровья. М.: Питер, с. 437–465.

Ельникова, О. Е., Меренкова, В. С. (2015) Психология здоровья. Елец: Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина, 122 с.

Каган, В. Е. (1986) Внутренняя картина здоровья и соматические заболевания у детей. В кн.: Неврозы у детей и подростков: Тезисы докладов Всесоюзной конференции (Москва, 17–18 декабря 1986 г.). М.: [б. и.], с. 74–75.

Никифоров, Г. С. (2002) Психология здоровья. СПб.: Речь, 256 с

Никифоров, Г. С. (2012) Психология здоровья в России: становление и современное состояние. Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 16. Психология. Педагогика, № 1, с. 38–47.

Николаева, Е. И., Захарина, Е. Ю., Федорук, В. И. (2015) Здоровьесбережение и здоровьеформирование в условиях детского сада. СПб.: Детство-Пресс, 240 с.

Николаева, Е. И., Исайко, А. А., Федорук, А. С. (2019) Связь характеристик рабочей памяти и тормозного контроля с особенностью ближайшего окружения дошкольника и его включенностью в физическую активность. Комплексные исследования детства, т. 1, № 2, с. 107–113. https://doi.org/10.33910/2687-0223-2019-1-2-107-113

Николаева, Е. И., Сутормина, Н. В. (2019) Связь параметров сенсомоторной интеграции с объемом и интерференцией в рабочей памяти у детей 5–6 лет. Современные проблемы науки и образования, № 4, статья 52. [Электронный ресурс]. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29099 (дата обращения 17.06.2023).

Разумникова, О. М. (2019) Возрастные особенности соотношения тормозных функций исполнительной системы внимания и зрительно-образной памяти. Экспериментальная психология, т. 12, № 2, с. 61–74. https://doi.org/10.17759/exppsy.2019120205

Разумникова, О. М., Николаева, Е. И. (2019) Возрастные особенности тормозного контроля и проактивная интерференция при запоминании зрительной информации. Вопросы психологии, № 2, c. 124–132.

Разумникова, О. М, Савиных, М. А. (2016) Программный комплекс для определения характеристик систем зрительно-пространственной памяти. Авторское свидетельство № 2016617675. Дата регистрации 12.07.2016. Выдано Роспатентом.

Резникова, Т. Н. (1983) Основные принципы и методы психологического исследования «внутренней картины болезни». В кн.: М. М. Кабанов, А. Е. Личко, В. М. Смирнов (ред.). Методы психологической диагностики и коррекции в клинике. Л.: Медицина, с. 38–62.

Руслякова, Е. Е. (2015) Внутренняя картина здоровья детей младшего и старшего школьного возраста. Психолого-педагогическое сопровождение дошкольного и общего образования. Уфа: Аэтэрна, 216 с.

Самарин, А. В., Мехришвили, Л. Л. (2016) Теоретическая модель формирования здорового образа жизни студенческой молодежи в дискурсе культуры здоровья. Медико-фармацевтический журнал «Пульс», т. 18, № 2, c. 816–820.

Тхостов, А. Ш., Нелюбина, А. С. (2008) Обыденные представления как фактор, опосредующий поведение в ситуации болезни. Вестник Томского государственного университета. Серия: Психология, № 317, c. 243–245.

Тхостов, А. Ш., Рассказова, Е. И. (ред.). (2019) Руководство по психологии здоровья. М.: Изд-во Московского университета, 840 с.

Шишкова, И. М. (2018) Влияние семейных факторов на формирование внутренней картины здоровья ребенка. Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие, т. 6, № 3 (22), c. 563–574.

Benear, S., Popal, H., Zheng, Y. et al. (2023) Setting boundaries: Development of neural and behavioral event cognition in early childhood. Developmental Science, vol. 26, no. 6, article e13409. https://doi.org/10.1111/desc.13409

Chae, Y., Goodman, M., Goodman, G. S. et al. (2017) How children remember the Strange Situation: The role of attachment. Journal of Experimental Child Psychology, vol. 166, pp. 360–379. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.09.001

Li, C., Pentz, M. A., Chou, C. P. (2002) Parental substance use as a modifier of adolescent substance use risk. Addiction, vol. 97, no. 12, pp. 1537–1550. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00238.x

Marks, D., Murray, M., Estacio, E. (2018) Health Psychology. Theory, research, practice. 5th ed. London: SAGE Publ., 832 р.

Merenkovawati, V. (2018) The internal picture of the child’s health viewed in the context of parent-child relationship. KnE Life Sciences, vol. 4, no. 8, pp. 603–610. https://doi.org/10.18502/kls.v4i8.3319

Tinsley, B. J. (1992). Multiple influences on the acquisition and socialization of children’s health attitudes and behavior: An integrative review. Child Development, vol. 63, no. 5, pp. 1043–1069. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1992.tb01680.x

REFERENCES

Anan’ev, V. A. (1998) Vvedenie v psikhologiyu zdorov’ya [Introduction to the psychology of health]. Saint Petersburg: Vestnik BPA Publ., 146 p. (In Russian)

Anan’ev, V. A. (2006) Osnovy psikhologii zdorov’ya. Kn. 1. Kontseptual’nye osnovy psikhologii zdorov’ya [Fundamentals of health psychology. Vol. 1. Conceptual foundations of health psychology]. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 384 p. (In Russian)

Arina, G. A., Iosifyan, M. A., Nikolaeva, V. V. (2019) Kul’turno-istoricheskij podkhod k vnutrennej kartine zdorov’ya: fenomeny, struktura, ontogenez. Rukovodstvo po psikhologii zdorov’ya [Cultural and historical approach to the internal picture of health: Phenomena, structure, ontogenesis. Handbook of Health Psychology]. Moscow: Moscow University Publ., pp. 56–102. (In Russian)

Arina, G. A., Nikolaeva, V. V. (2016) Gendernye i vozrastnye osobennosti vnutrennej kartiny zdorov’ya v podrostkovom vozraste [Gender and age features of the internal picture of health in adolescence]. In: Kongress “Psikhicheskoe zdorov’e cheloveka XXI veka” [Congress “Mental health of the XXI century”]. Moscow: Soyuz okhrany psikhicheskogo zdorov’ya Publ., pp. 13–15. (In Russian)

Benear, S., Popal, H., Zheng, Y. et al. (2023) Setting boundaries: Development of neural and behavioral event cognition in early childhood. Developmental Science, vol. 26, no. 6, article e13409. https://doi.org/10.1111/desc.13409 (In English)

Berezovskaya, R. A. (2011) Issledovaniya otnosheniya k zdorov’yu: sovremennoe sostoyanie problemy v otechestvennoj psikhologii [Studies of attitudes to health: Th e current state of the problem in Russian psychology]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriya 12. Psikhologiya. Sotsiologiya. Pedagogika — Bulletin of Saint Petersburg State University. Series 12. Psychology. Sociology. Pedagogy, no. 1, pp. 221–226. (In Russian)

Blyum, V. V. (2006) Struktura vnutrennej kartiny zdorov’ya [The structure of the internal picture of health]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Saint Petersburg State University, 96 p. (In Russian)

Chae, Y., Goodman, M., Goodman, G. S. et al. (2017) How children remember the Strange Situation: The role of attachment. Journal of Experimental Child Psychology, vol. 166, pp. 360–379. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.09.001 (In English)

Elnikova, O. E., Merenkova, V. S. (2015) Psikhologiya zdorov’ya [Psychology of health]. Yelets: Yelets State University named after I. A. Bunin Publ.,122 p. (In Russian)

Kagan, V. E. (1986) Vnutrennyaya kartina zdorov’ya i somaticheskie zabolevaniya u detej [Internal picture of health and somatic diseases in children]. In: Nevrozy u detej i podrostkov: Tezisy dokladov Vsesoyuznoj konferentsii (Moskva, 17–18 dekabrya 1986 g.) [Neuroses in children and adolescents: Abstracts of reports of the All-Union Conference (Moscow, December 17–18, 1986)]. Moscow: [s. n.], рр. 74–75. (In Russian)

Li, C., Pentz, M. A., Chou, C. P. (2002) Parental substance use as a modifier of adolescent substance use risk. Addiction, vol. 97, no. 12, pp. 1537–1550. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00238.x (In English)

Marks, D., Murray, M., Estacio, E. (2018) Health Psychology. Theory, research, practice. 5th ed. London: SAGE Publ., 832 р. (In English)

Merenkovawati, V. (2018) The internal picture of the child’s health viewed in the context of parent-child relationship. KnE Life Sciences, vol. 4, no. 8, pp. 603–610. https://doi.org/10.18502/kls.v4i8.3319 (In English)

Nikiforov, G. S. (2012) Psikhologiya zdorov’ya v Rossii: stanovlenie i sovremennoe sostoyanie [Health psychology in Russia: History and current state]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta . Seriya 16. Psikhologiya. Pedagogika — Bulletin of Saint Petersburg State University. Series 16. Psychology. Pedagogy, no. 1, pp. 38–47. (In Russian)

Nikiforov, G. S. (2002) Psikhologiya zdorov’ya [Psychology of health]. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 256 p. (In Russian)

Nikolaeva, E. I., Isajko, A. A. Fedoruk, A. S. (2019) Svyaz’ kharakteristik rabochej pamyati i tormoznogo kontrolya s osobennost’yu blizhajshego okruzheniya doshkol’nika i ego vklyuchennost’yu v fizicheskuyu aktivnost’ [The relationship of working memory and inhibitory control to the family environment of preschoolers and their involvement in physical activity]. Kompleksnye issledovaniya detstva — Comprehensive Child Studies, vol. 1, no. 2, рр. 107–113. https://doi.org/10.33910/2687-0223-2019-1-2-107-113 (In Russian)

Nikolaeva, E. I., Sutormina, N. V. (2019) Svyaz’ parametrov sensomotornoj integratsii s ob’emom i interferentsiej v rabochej pamyati u detej 5–6 let [The relationships between the parameters of sensorimotor integration with the size and interference in working memory in children of 5–6 years]. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya — Modern Problems of Science and Education, no. 4, article 52. [Online]. Available at: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29099 (accessed 17.06.2023). (In Russian)

Nikolaeva, E. I., Zakharina, E. Yu., Fedoruk, V. I. (2015) Zdorov’esberezhenie i zdorov’eformirovanie v usloviyakh detskogo sada [Health care and health formation in kindergarten conditions]. Saint Petersburg: Childhood-Press Publ., 240 p. (In Russian)

Razumnikova, O. M. (2019) Vozrastnye osobennosti sootnosheniya tormoznykh funktsij ispolnitel’noj sistemy vnimaniya i zritel’no-obraznoj pamyati [Age effect on relationships between inhibitory functions of executive attention system and visual memory]. Eksperimental’naya psikhologiya — Experimental Psychology, vol. 12, no. 2, pp. 61–74, https://doi.org/10.17759/exppsy.2019120205 (In Russian)

Razumnikova, O. M., Nikolaeva, E. I. (2019) Vozrastnye osobennosti tormoznogo kontrolya i proaktivnaya interferentsiya pri zapominanii zritel’noj informatsii [Age characteristics of inhibition control in the model of proactive interference]. Voprosy psychologii, no. 2, pp. 124–132. (In Russian)

Razumnikova, O. M., Savinykh, M. A. (2016) Programmnyj kompleks dlya opredeleniya kharakteristik zritel’noprostranstvennoj pamyati [Software package for determining the systems of characteristics of visuospatial memory]. Inventor’s certificate No. RU 2016617675. Register date 12.07.2016. Granted by Rospatent. (In Russian)

Reznikova, T. N. (1983) Osnovnye printsipy i metody psikhologicheskogo issledovaniya “vnutrennej kartiny bolezni” [Main topic: Principle and method: Psychology and research “inutrenay pictures: Painful”]. In: M. M. Kabanov, A. E. Lichko, V. M. Smirnov (eds.). Metody psikhologicheskoj diagnostiki i korrektsii v klinike [Methods of psychological diagnosis and correction in the clinic]. Leningrad: Meditsina Publ., pp. 38–62. (In Russian)

Ruslyakova, E. E. (2015) Vnutrennyaya kartina zdorov’ya detej mladshego i starshego shkol’nogo vozrasta. Psikhologopedagogicheskoe soprovozhdenie doshkol’nogo i obshhego obrazovaniya [The internal picture of the health of children of primary and senior school age. Psychological and pedagogical support of preschool and general education]. Ufa: Aeterna Publ., 216 p. (In Russian)

Samarin, A. V., Mekhrishvili, L. L. (2016) Teoreticheskaya model’ formirovaniya zdorovogo obraza zhizni studencheskoj molodezhi v diskurse kul’tury zdorov’ya [Theoretical model of formation of healthy students lifestyle in the discourse of health culture]. Mediko-farmatsevticheskij zhurnal “Pul’s” — Medical and Pharmaceutical Journal “Pulse”, vol. 18, no. 2, pp. 816–820. (In Russian)

Shishkova, I. M. (2018) Vliyanie semejnykh faktorov na formirovanie vnutrennej kartiny zdorov’ya rebenka [The family factors influence on the formation of child’s subject pattern of health] Lichnost’ v menyayushchemsya mire: zdorov’e, adaptatsiya, razvitie — Personality in a Changing World: Health, Adaptation, Development, vol. 6, no. 3 (22), pp. 563–574. (In Russian)

Tinsley, B. J. (1992). Multiple influences on the acquisition and socialization of children’s health attitudes and behavior: An integrative review. Child Development, vol. 63, no. 5, pp. 1043–1069. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1992.tb01680.x (In English)

Tkhostov, A. Sh, Nelyubina, A. S. (2008) Obydennye predstavleniya kak faktor, oposreduyushсhij povedenie v situatsii bolezni [Everyday ideas as a factor mediating behavior in a disease situation]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Psikhologiya — Tomsk State University Journal. Series: Psychology, no. 317, pp. 243–245. (In Russian)

Tkhostov, A. Sh., Rasskazova, E. I. (eds.). (2019) Rukovodstvo po psikhologii zdorov’ya [Guide to health psychology]. Moscow: Moscow University Publ., 840 p. (In Russian)

Vasil’eva, O. S., Filatov, F. R. (2001) Psikhologiya zdorov’ya cheloveka: etalony, predstavleniya, ustanovki [Psychology of human health: Standards, ideas, attitudes]. Moscow: Academy Publ., 352 p. (In Russian)

Vnutrennyaya kartina zdorov’ya detej i podrostkov [The internal picture of the health of children and adolescents]. (2006) In: G. S. Nikiforov (ed.). Psikhologiya zdorov’ya [Psychology of health]. Saint Petersburg: Piter Publ. pp. 437–465. (In Russian)

Published

2023-12-29

Issue

Section

Articles