The use of cartoons as a means of forming elementary mathematical representations in children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2023-5-2-124-136

Keywords:

creation of cartoons, educational process, association by interests, formation of elementary mathematical representations, preschool age

Abstract

The article presents the results of the interregional research “Modern Childhood. Strokes to a self-portrait” organized by Herzen University to determine the animation preferences of preschool children. The main topics of research included: perception of the main idea of the cartoon, personality and image of the characters; the list of modern cartoons that modern children watch; taking into account by animators the requests and interests of children when creating cartoons; and identification of the dominant in the perception of cartoons (the main idea, storyline, or means of expression).

The authors used this to develop and test a methodology for the formation of elementary mathematical representations in preschool children in the process of creating cartoons. The hypothesis of our study was that the elementary mathematical representations in preschool children are more effectively formed in the process of creating cartoons as compared to organizing didactic games with mathematical content. In order to test the hypothesis, we developed a curriculum for the interest association University for Children (the “Multstudiya” section) setting out the pedagogical conditions for the use of animation in the educational process. The study was carried out in the 2022/23 academic year at the Laboratory of Childhood Pedagogy by the teaching staff and students of the Department of Preschool and Primary Education, Faculty of Pedagogy and Psychology, Baranovichi State University.

We used theoretical (analysis of psychological and pedagogical, scientific and methodological literature), empirical (pedagogical experiment) and statistical (mathematical data processing) research methods.

The results of the study may be of interest to the general pedagogical community: preschool educators, teachers and researchers, students (undergraduate, master’s and doctoral) and parents of preschool children.

References

ЛИТЕРАТУРА

Белошистая, А. В. (2017) Теория и методика математического развития детей дошкольного возраста. М.: Академия, 271 с.

Белошистая, А. В. (2018) Современные программы математического образования дошкольников. 2-е изд., стер. М.: ИНФРА-М, 251 с.

Давыдов, В. В. (2000) Виды обобщения в обучении: Логико-психологические проблемы построения учебных предметов. 2-е изд. М.: Педагогическое общество России, 479 с.

Давыдов, В. В., Варданян, А. У. (1981) Учебная деятельность и моделирование. Ереван: Луйс, 220 с.

Долганина, В. В., Шугушева, И. О. (2019) Психологический анализ влияния современной мультипликации на нравственное развитие дошкольника: прикладной аспект. В кн.: О. А. Козырева (ред.). Теоретические и практические аспекты психологии и педагогики. Т. 24. Уфа: Аэтерна, с. 38–54.

Житко, И. В. (2016) Формирование элементарных математических представлений у детей. Минск: Экоперспектива, 200 с.

Корешкова, М. Н., Королева, М. В., Кузовлева, О. А. (2014) Влияние современных мультфильмов на культуру поведения дошкольников. Молодой ученый, № 21.1 (80.1), с. 179–182.

Мацкевич, Ж. В. (2009) Развитие изобразительного творчества в рисовании у детей старшего дошкольного возраста под влиянием мультипликационного кино. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. М., Московский педагогический государственный университет, 187 с.

Михайлова, З. А., Непомнящая, Р. Л., Полякова, М. Н. (сост.). (2008) Теории и технологии математического развития детей дошкольного возраста. СПб.: Центр педагогического образования, 376 с.

Олейник, Н. В. (2014) Теоретические подходы к технологии формирования зрительской культуры у детей посредством мультипликации. Теория и практика общественного развития, № 5, с. 66–68.

Постановление Министерства образования Республики Беларусь от 4 августа 2022 г. № 228 «Об утверждении образовательного стандарта дошкольного образования». [Электронный ресурс]. URL: https://adu.by/images/2022/08/standart-doshkol-obraz.pdf (дата обращения 22.02.2023).

Постановление Министерства образования Республики Беларусь от 4 августа 2022 г. № 229 «Об утверждении учебной программы дошкольного образования». [Электронный ресурс]. URL: https://adu.by/images/2022/08/up-doshk-obrazov-rus-bel.pdf (дата обращения 22.02.2023).

Смирнова, Е. О., Соколова, М. В. (2014) Психолого-педагогическая экспертиза мультфильмов для детей и подростков. Культурно–историческая психология, т. 10, № 4, с. 4–11.

Сморгович, О. А. (2018) Значение и место дидактических игр в математическом развитии. Образовательная социальная сеть nsportal.ru, 10 марта. [Электронный ресурс]. URL: https://nsportal.ru/blog/detskii-sad/all/2018/03/10/znachenie-i-mesto-didakticheskih-igr-v-matematicheskom-razvitii?ysclid=leewerpt9o511213264 (дата обращения 22.02.2023).

Фатихова, Л. Ф. (2021) Применение теории П. Я. Гальперина в разработке коррекционных методик для дошкольников с интеллектуальными нарушениями. Современное дошкольное образование, № 3 (105), с. 60–71. https://doi.org/10.24412/1997-9657-2021-3105-60-71

Фельдштейн, Д. И. (1996) Психология развивающейся личности. М.: Институт практической психологии; Воронеж: МОДЭК, 512 с.

Шустова, О. Г. (2004) Неисчерпаемый потенциал мультипликации. Искусство в школе, № 2, с. 88–91.

Щербакова, Е. И. (2005) Теория и методика математического развития дошкольников. М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: МОДЭК, 387 с.

Жытко, I. У. (2022) Матэматычны калейдаскоп. Рабочы сшытак. Минск: Сэр-Вит, 76 с.

REFERENCES

Beloshistaya, A. V. (2017) Teoriya i metodika matematicheskogo razvitiya detej doshkol’nogo vozrasta [Theory and methods of mathematical development of preschoolers]. Moscow: Academia Publ., 271 p. (In Russian)

Beloshistaya, A. V. (2018) Sovremennye programmy matematicheskogo obrazovaniya doshkol’nikov [Modern programs of mathematical education for preschoolers]. 2nd ed. Moscow: INFRA-M Publ., 251 p. (In Russian)

Davydov, V. V. (2000) Vidy obobshcheniya v obuchenii: Logiko-psikhologicheskie problemy postroeniya uchebnykh predmetov [Types of generalization in teaching: Logico-psychological problems of constructing academic subjects]. 2nd ed. Moscow: Pedagogicheskoe obshchestvo Rossii Publ., 479 p. (In Russian)

Davydov, V. V., Vardanyan, A. U. (1981) Uchebnaya deyatel’nost’ i modelirovanie [Educational activity and modeling]. Yerevan: Lujs Publ., 220 p. (In Russian)

Dolganina, V. V., Shugusheva, I. O. (2019) Psikhologicheskij analiz vliyaniya sovremennoj mul’tiplikatsii na nravstvennoe razvitie doshkol’nika: prikladnoj aspekt [Psychological analysis of the influence of modern animation on the moral development of a preschooler: An applied aspect]. In: O. A. Kozyreva (ed.). Teoreticheskie i prakticheskie aspekty psikhologii i pedagogiki. T. 24 [Theoretical and practical aspects of psychology and pedagogy. Vol. 24]. Ufa: Aeterna Publ., pp. 38–54. (In Russian)

Fatikhova, L. F. (2021) Primenenie teorii P. Ya. Gal’perina v razrabotke korrektsionnykh metodik dlya doshkol’nikov s intellektual’nymi narusheniyami [Use of P. Y. Galperin’s theory of development in correctional technologies for preschoolers with intellectual disabilities]. Sovremennoe doshkol’noe obrazovanie — Preschool Education Today, no. 3 (105), pp. 60–71. https://doi.org/10.24412/1997-9657-2021-3105-60-71 (In Russian)

Feldstein, D. I. (1996) Psikhologiya razvivayushchejsya lichnosti [Psychology of the developing personality]. Moscow: Institute of Practical Psychology Publ.; Voronezh: MODEK Publ., 512 p. (In Russian)

Koreshkova, M. N., Koroleva, M. V., Kuzovleva, O. A. (2014) Vliyanie sovremennykh mul’tfil’mov na kul’turu povedeniya doshkol’nikov [The influence of modern cartoons on the behavior of preschool children]. Molodoj uchenyj — Young Scientist, no. 21.1 (80.1), pp. 179–182. (In Russian)

Matskevich, Zh. V. (2009) Razvitie izobrazitel’nogo tvorchestva v risovanii u detej starshego doshkol’nogo vozrasta pod vliyaniem mul’tiplikatsionnogo kino [The development of visual creativity in drawing in children of senior preschool age under the influence of animated films]. PhD dissertation (Pedagogy). Moscow, Moscow Pedagogical State University, 187 p. (In Russian)

Mikhajlova, Z. A., Nepomnyashchaya, R. L., Polyakova, M. N. (comp.). (2008) Teorii i tekhnologii matematicheskogo razvitiya detej doshkol’nogo vozrasta [Theories and technologies of mathematical development of preschool children]. Saint Petersburg: Tsentr pedagogicheskogo obrazovaniya Publ., 376 p. (In Russian)

Oleynik, N. V. (2014) Teoreticheskie podkhody k tekhnologii formirovaniya zritel’skoj kul’tury u detej posredstvom mul’tiplikatsii [Theoretical approaches to the technology forming audience culture of children by means animated cartoons]. Teoriya i praktika obshchestvennogo razvitiya — Theory and Practice of Social Development, no. 5, pp. 66–68. (In Russian)

Postanovlenie Ministerstva obrazovaniya Respubliki Belarus’ ot 4 avgusta 2022 g. № 228 “Ob utverzhdenii obrazovatel’nogo standarta doshkol’nogo obrazovaniya” [Decree of the Ministry of Education of the Republic of Belarus on August 4, 2022 No. 228 “On approval of the educational standard of preschool education”]. [Online]. Available at: https://adu.by/images/2022/08/standart-doshkol-obraz.pdf (accessed 22.02.2023). (In Russian)

Postanovlenie Ministerstva obrazovaniya Respubliki Belarus’ ot 4 avgusta 2022 g. № 229 “Ob utverzhdenii uchebnoj programmy doshkol’nogo obrazovaniya [Decree of the Ministry of Education of the Republic of Belarus on August 4, 2022 No. 229 “On approval of the curriculum of preschool education”]. [Online]. Available at: https://adu.by/images/2022/08/up-doshk-obrazov-rus-bel.pdf (accessed 22.02.2023). (In Russian)

Shcherbakova, E. I. (2005) Teoriya i metodika matematicheskogo razvitiya doshkol’nikov [Theory and methods of mathematical development of preschoolers]. Moscow: Moscow Psychological and Social Institute Publ.; Voronezh: MODEK Publ., 387 p. (In Russian)

Shustova, O. G. (2004) Neischerpaemyj potentsial mul’tiplikatsii [The inexhaustible potential of animation]. Iskusstvo v shkole — Art in School, no. 2, pp. 88–91. (In Russian)

Smirnova, E. O., Sokolova, M. V. (2014) Psikhologo-pedagogicheskaya ekspertiza mul’tfil’mov dlya detej i podrostkov [Psychological and pedagogical expertise of animated films for children and adolescents]. Kul’turno–istoricheskaya psikhologiya — Cultural-Historical Psychology, vol. 10, no. 4, pp. 4–11. (In Russian)

Smorgovich, O. A. (2018) Znachenie i mesto didakticheskikh igr v matematicheskom razvitii [The meaning and place of didactic games in mathematical development]. Obrazovatel’naya sotsial’naya set’ nsportal.ru [Educational social network nsportal.ru], 10 March. [Online]. Available at: https://nsportal.ru/blog/detskiy-sad/all/2018/03/10/znachenie-i-mesto-didakticheskih-igr-v-matematiccheskom-razvitii?ysclid=leewerpt9o511213264 (accessed 22.02.2023). (In Russian)

Zhitko, I. V. (2016) Formirovanie elementarnykh matematicheskikh predstavlenij u detej [Formation of elementary mathematical representations in children]. Minsk: Ekoperspektiva Publ., 200 p. (In Russian)

Zhytko, I. U. (2022) Matematychny kalejdaskop. Rabochy sshytak [Mathematical Kaleidoscope. Workbook]. Minsk: Ser-Vit Publ., 76 p. (In Belarusian)

Published

2023-06-30

Issue

Section

Articles