Studies in speech communication in preschool groups of family logopsychotherapy
DOI:
https://doi.org/10.33910/2687-0223-2021-3-3-230-243Keywords:
preschool group, stuttering, family group logopsychotherapy, speech communication, general and speech self-esteem, parental attitudeAbstract
The article presents the results of a set of studies in a group of preschoolers. The studies focused on speech communication, general and speech self-esteem in children with stuttering and the parental attitude to children. The study aimed to identify the positive effects of family group logopsychotherapy as a tool to overcome stuttering. These studies are a follow-up to those carried out when family group logopsychotherapy was adapted for preschoolers. The article discusses the implementation of the modified version of family group logopsychotherapy in a kindergarten group. The children revealed positive dynamics in speech communication which proves the effectiveness of preschool therapy. The article describes the profile of the preschool logotherapy group that united children of different age. It also describes the goals, techniques and methodology of each of the studies conducted over 2015–2021. The methodology included the author’s method of analyzing speech self-assessment in preschoolers and junior school children. The article presents comparative empirical data related to speech communication over the past five years in tables and drawings. The study identified the conditions, content and methods that contribute to the positive dynamics in speech communication. The emphasis in overcoming stuttering is on the role of parents and their contribution to the development of self-esteem in preschoolers. The parents’ attitude towards the child acts as a key driver of positive changes in children. The research results showed the practical contribution of preschool family group logopsychotherapy to the complete restoration of speech communication in preschoolers, remediation of general and speech self-esteem and the optimization of parental attitude.
References
ЛИТЕРАТУРА
Глухова, Н. В., Кругликова, А. Ю., Янченко, И. В. (2011) Адаптация системы семейной групповой логопсихотерапии к дошкольному возрасту. В кн.: Н. Л. Карпова (ред.). Семейная групповая логопсихотерапия: исследование заикания. СПб.: Нестор-История, c. 126–134.
Карпова, Н. Л. (ред.). (2011) Семейная групповая логопсихотерапия: исследование заикания. СПб.: Нестор- История, 328 с.
Карпова, Н. Л., Данина, М. М., Яковистенко, А. Д. (2015) Коррекционно-развивающая психолого-педагогическая программа «Семейная групповая логопсихотерапия». В кн.: О. С. Мелентьева (ред.). Сборник программ победителей VII Всероссийского конкурса психолого-педагогических программ «Новые технологии для Новой школы». М.: Федерация психологов образования России, с. 39–40.
Кругликова, А. Ю.(2014a) Варианты психологического анализа текстов в семейной групповой логопсихотерапии. В кн.: Н. Л. Карпова, Н. С. Лейтес, О. Л. Кабачек, И. И. Тихомирова (ред.). Библиопсихология. Библиопедагогика. Библиотерапия. М.: Русская школьная библиотечная ассоциация, с. 226–234.
Кругликова, А. Ю. (2014b) Разновозрастная группа семейной логопсихотерапии как фактор коррекции речевого общения у заикающихся дошкольников. В кн.: Т. П. Скрипкина (ред.). Психология общения и доверия: теория и практика: материалы междунар. конференции УРАО, ПИ РАО, МГУ. 6–7 ноября 2014 г. М.: Университет РАО, с. 723–725.
Кругликова, А. Ю., Янченко, И. В., Соловьева, Т. А. (2015) Семейная групповая логопсихотерапия для дошкольников и ее программное обеспечение. В кн.: Д. Б. Богоявленская (ред.). От истоков к современности»: 130 лет организации психологического общества при Московском университете: сборник материалов юбилейной конференции: в 5 т. Т. 3. М.: Когито-Центр, с. 293–295.
Кругликова, А. Ю. (2017a) Изучение речевой самооценки у детей с нарушениями речи. В кн.: А. А. Сукиасян (ред.). Психология и педагогика: современные методики и инновации, опыт практического применения: сборник статей Международной научно-практической конференции (20 сентября 2017г., г. Волгоград). Уфа: ОМЕГА САЙНС, с. 44–47.
Кругликова, А. Ю. (2017b) Семейная групповая логопсихотерапия. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского научно-исследовательского института педагогики и психологии высшего образования, 421 с.
Кругликова, А. Ю. (ред.). (2017c) Семейная групповая логопсихотерапия для дошкольников: 15 лет спустя. Таганрог: Изд-во «Нюанс», 242 с.
Кругликова, А. Ю. (2019a) Роль семьи в преодолении заикания у дошкольников: изучение и взаимодействие. В кн.: Е. И. Николаева (ред.). Современное детство в пространстве науки и образовательной практики. Электронный сборник по материалам Международной научно-практической конференции и Форума молодых ученых, посвященных 100-летию института детства Герценовского университета, Санкт-Петербург, РГПУ им. А. И. Герцена, 24–26 апреля 2019. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, с. 797–804.
Кругликова, А. Ю. (2019b) Семья как субъект логопсихотерапевтического процесса по преодолению заикания у дошкольников. В кн.: О. А. Кочергина (ред.). Преемственность между дошкольным и начальным общим образованием в условиях реализации федерального государственного образовательного стандарта: материалы VI Международ. науч. конф. Таганрогского института имени А. П. Чехова (филиала) ФГБОУ ВО «Ростовский государственный экономический университет (РИНХ)». Таганрог, 22 марта 2019 г. Ростов-на-Дону: Издательско-полиграфический комплекс РГЭУ (РИНХ), с. 207–212.
Кругликова, А. Ю., Крымова, Ю. В. (2020) Психологическое консультирование родителей в семейной групповой логопсихотерапии. В кн.: Е. В. Букшина, В. А. Земцова (ред.). II Международная конференция по консультативной психологии и психотерапии, посвященная памяти Федора Ефимовича Василюка. Сборник материалов. М.: ФБГНУ «Психологический институт РАО», с. 144–148.
Кругликова, А. Ю., Янченко, И. В. (2015) Развитие речевого общения у дошкольников логопедических групп. Таганрог: типография Ступина, 155 с.
Янченко, И. В., Кругликова, А. Ю., Беляева, К. А. (2011) Динамика речевого общения у заикающихся дошкольников в процессе логопсихотерапии. В кн.: Н. Л. Карпова (ред.). Семейная групповая логопсихотерапия: исследование заикания. СПб.: Нестор-История, с. 238–241.
REFERENCES
Gluhova, N. V., Kruglikova, A. Yu., Yanchenko, I. V. (2011) Adaptatsiya sistemy semejnoj gruppovoj logopsikhoterapii k doshkol’nomu vozrastu [Adaptation of the family group speech therapy system to preschool age]. In: N. L. Karpova (ed.). Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya: issledovanie zaikaniya [Family group speech therapy: Study of stuttering]. Saint Petersburg: Nestor-Istoriya Publ., pp. 126–134. (In Russian)
Karpova, N. L. (ed.). (2011) Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya: issledovaniye zaikaniya [Family group speech therapy: Study of stuttering]. Saint Petersburg: Nestor-Istoriya Publ., 328 p. (In Russian)
Karpova, N. L., Danina, M. M., Yakovistenko, A. D. et al. (2015) Korrektsionno-razvivayushchaya psikhologo-pedagogicheskaya programma “Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya” [Correctional-developing psychological-educational program “Family group speech therapy”]. In: O. S. Melentyeva (ed.). Sbornik programm pobeditelej VII Vserossiyskogo konkursa psikhologo-pedagogicheskikh programm “Novye tekhnologii dlya Novoj shkoly” [Collection of Winners’ Programs of the VII All-Russian Competition of Psychological and Pedagogical Programs “New Technologies for the New School”]. Moscow: Federatsiya psikhologov obrazovaniya Rossii Publ., pp. 39–40. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu. (2014a) Varianty psikhologicheskogo analiza tekstov v semejnoj gruppovoj logopsikhoterapii [Options for psychological analysis of texts in the family group speech therapy]. In: N. L. Karpova, N. S. Leytes, O. L. Kabachek, I. I. Tichomirova (eds.). Bibliopsikhologiya. Bibliopedagogika. Biblioterapiya [Bibliopsychology. Bibliology. Bibliotherapy]. Moscow: Russkaya shkol’naya bibliotechnaya assotsiatsiya Publ., pp. 226–234. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu. (2014b) Raznovozrastnaya gruppa semejnoj logopsikhoterapii kak factor korrektsii rechevogo obshcheniya u zaikayuschikhsya doshkolnikov [Multi-age group of family speech therapy as a factor in the correction of speech communication of stuttering preschoolers]. In: T. P. Skripkina (ed.). Psichologiya obshcheniya i doveriya: teoriya i practika: materialy Mezhdunar. Konferentsii URAO, PI RAO, MGU. 6–7 noyabrya 2014 g. [Psychology of communication and trust: Theory and practice: Proceedings of the international conference of the University of the Russian Academy of Education, Psychological Institute of the Russian Academy of Education, Moscow State University. 6–7 November 2014]. Moscow: The University of the Russian Academy of Education Publ., pp. 722–725. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu., Yanchenko, I. V., Solov’eva, T. A. (2015) Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya dlya doshkol’nikov [Family group speech therapy for preschoolers and its software]. In: D. B. Bogoyavlenskaya (ed.). “Ot istokov k sovremennosti”: 130 let organizatsii psikhologicheskogo obschestva pri Moskovskom universitete: sbornik yubilejnoj konferentsii [“From the Origins to the Present”: 130 years of the organization of the Psychological Society at Moscow University: Collection of Proceedings of the anniversary conference]: In 5 vols. Vol. 3. Moscow: Kogito-Tsentr Publ., pp. 293-295. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu. (2017a) Izucheniye rechevoj samootsenki u detej s narusheniyami rechi [Study of speech self-esteem in children with speech impairments]. In: A. A. Sukiasyan (ed.). Psikhologiya i pedagogika: sovremennye metodiki i innovatsii, opyt prakticheskogo primeneniya: sbornik statej Mezhdunarodnoj nauchno-practicheskoj konferentsii (20 sentyabrya 2017 g., g. Volgograd [Psychology and pedagogy: Modern methods and innovations, practical experience: Collection of articles of the international scientific and practical conference (20 September 2017. Volgograd)]. Ufa: OMEGA SAJNS Publ., pp. 44–47. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu. (2017b) Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya [Family group speech therapy]. Saint Petersburg: Sankt-Peterburgskij nauchno-issledovatel’skij institut pedagogiki i psikhologii vysshego obrazovaniya Publ., 421 p. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu. (ed.). (2017c) Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya dlya doshkol’nikov: 15 let spustya [Family group speech therapy for preschoolers: 15 years later]. Taganrog: Nuans Publ., 242 p. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu. (2019a) Rol’ semyi v preodolenii zaikaniya u doshkol’nikov: izucheniye i vzaimodejstvie [The role of the family in overcoming stuttering in preschoolers: Learning and interacting]. In: E. I. Nikolaeva (ed.). Sovremennoe detstvo v prostranstve nauki i obrazovatel’noj praktiki. Elektronnyj sbornik po materialam Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii i Foruma molodykh uchenykh, posvyashchennykh 100-letiyu instituta detstva Gertsenovskogo universiteta, Sankt-Peterburg, RGPU im. A. I. Gertsena, 24–26 aprelya 2019 [Modern childhood in the space of science and educational practice. Electronic collection based on the materials of the International scientific and practical conference and Forum of Young Scientists dedicated to the 100th anniversary of the Institute of Childhood of Herzen University, Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 24–26 April, 2019]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia, pp. 797–804. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu. (2019b) Semya kak sub’ect logopsikhoterapevticheskogo protsessa po preodoleniyu zaikaniya u doshkol’nikov [Family as a subject of the speech therapy process to overcome stuttering in preschoolers]. In: O. A. Kochergina (ed.). Preemstvennost’ mezhdu doshkol’nym i nachal’nym obschim obrazovaniem v usloviyakh realizatsii federal’nogo gosudarstvennogo obrazovatel’nogo standarta: materialy VI Mezhdunarod. nauch. konf. Taganrogskogo institutaimeny A. P. Chekhova (filiala) FGBOU VO “Rostovskij gosudarstvennyj ekonomicheskij universitet (RINKh)”. Taganrog, 22 marta 2019 g. [Continuity between preschool and primary general education in the context of the implementation of the federal state educational standard: Proceeding sof the VI International scientific conference Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (branch) of the Russian State University of Economics (RINH). Taganrog, 22 March 2019]. Rostov-on-Don: Rostov State University of Economics Publ., pp. 207–212. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu., Krymova, Yu. V. (2020) Psikhologicheskoe konsul’tirovaniye roditelej v semejnoj gruppovoj logopsikhoterapii [Psychological counseling of parents in family group speech therapy]. In: E. V. Buckshina, V. A. Zemtsova (eds.). II Mezhdunarodnaya konferentsiya po konsul’tativnoj psikhologii i psikhoterapii, posvyaschennoj pamyati Fedora Efimovicha Vasiliuka: Sbornik materialov [II International Conference on counseling psychology and psychotherapy, dedicated to the memory of Fedor Efimovich Vasilyuk. Proceedings]. Moscow: Psychological Institute of the Russian Academy of Education Publ., pp. 144–148. (In Russian)
Kruglikova, A. Yu., Yanchenko, I. V. (2015) Razvitiye rechevogo obshcheniya u doshkol’nikov logopedicheskikh grupp [Development of speech communication in preschoolers of speech therapy groups]. Taganrog: Stupin Printing office, 155 p. (In Russian)
Yanchenko, I. V., Kruglikova, A. Yu., Belyaeva, K. A. (2011) Dinamika rechevogo obshcheniya u zaikayuschikhsya doshkol’nikov v protsesse logopsikhoterapii [Dynamics of speech communicationin stuttering preschoolers in the process of speech therapy]. In: N. L. Karpova (ed.). Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya: issledovanie zaikaniya [Family group speech therapy: Study of stuttering]. Saint Petersburg: Nestor-Istoriya Publ., pp. 238–241. (In Russian)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Anna Yu. Kruglikova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.