First experience of delivering online support classes for stuttering people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-0223-2021-3-3-186-195

Keywords:

speech, personality, communication, stuttering, neuro diagnostics, psychological research, family group logopsychotherapy

Abstract

The article focuses on restoring impaired speech communication caused by stuttering by means of family group logopsychotherapy. The family group logopsychotherapy uses the methodology developed by U. B. Nekrasova and N. L. Karpova. Stuttering is understood as a complex psychophysiological condition manifested in the violations of tempo, rhythm and fluency of speech in a situation of meaningful communication and is based on complex psychophysiological disorders of brain activity. This entails comprehensive long-term work to achieve positive results in terms of speech communication and personal life. The article reports on the experience of organizing an online school “Correct Speech” for teenagers and adults. This format became relevant during the 2020 quarantine and turned out to be successful. Special attention is paid to the inclusion of all family members in logopsychotherapy at all the stages of the course. The article describes the techniques used to improve speech tempo and rhythm. It also focuses on online training with paradoxical breathing exercises developed by A. N. Strelnikova and A. S. Strelnikova. The article provides the description of neuro remediation classes and topics of psychotherapeutic conversations. The online course “Correct Speech” has a block-based structure. Each block provides group, individual as well as control and support classes. Besides, each block includes performances of all the course participants for an online audience of guests—graduates of speech therapy groups from different cities. The article analyzes how to support progress in speech therapy and prevent a possible relapse. A practice-oriented approach is combined with evidence-based principles, methodology, and mechanisms of social rehabilitation of stutterers. This article is based on follow-up materials from graduates of two online courses.

References

ЛИТЕРАТУРА

Карпова, Н. Л. (2003) Основы личностно-направленной логопсихотерапии. 2-е изд., испр. и доп. М.: МПСИ; Флинта, 200 с.

Карпова, Н. Л. (ред.). (2011) Семейная групповая логопсихотерапия: исследование заикания. СПб.: Нестор- История, 328 с.

Некрасова, Ю. Б. (1968) Применение комплексного (логопедического и психотерапевтического) воздействия при устранении заикания у взрослых. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата педагогических наук. М., МГПИ, 18 с.

Некрасова, Ю. Б. (1992) Психологические основы процесса социореабилитации заикающихся: Автореферат диссертации на соискание степени доктора психологических наук в форме научного доклада. М., ПИ РАО, 45 с.

Некрасова, Ю. Б. (2006) Лечение творчеством. М.: Смысл, 223 с.

Ситникова, Н. А. (2006) Этапы личностной социореабилитации. В кн.: С. Н. Шаховская, В. И. Селиверстов, Н. Л. Карпова (ред.). Психологические, логопедические и психотерапевтические аспекты восстановления нарушенного речевого общения при заикании: Материалы научно-практической конференции памяти Ю. Б. Некрасовой. М.; Самара: Изд-во «НТЦ», с. 99–104.

Ситникова, Н. А. (2018) Книги «исцеляют»: проверено на себе. В кн.: Библиотерапия: экология души. Практический опыт психологов образования и библиотекарей. Таганрог: б. и., с. 156–162.

Щетинин, М. (2004) Дыхательная гимнастика А. Н. Стрельниковой. М.: Метафора, 368 с.

Янченко, И. В. (2006a) Логопсихотерапевтический диалог, или Мои встречи с методикой. В кн.: С. Н. Шаховская, В. И. Селиверстов, Н. Л. Карпова (ред.). Психологические, логопедические и психотерапевтические аспекты восстановления нарушенного речевого общения при заикании: Материалы научно-практической конференции памяти Ю. Б. Некрасовой. М.; Самара: Изд-во «НТЦ», с. 120–125.

Янченко, И. В. (2006b) Формирование диалогического общения в логопсихотерапевтическом процессе (на примере разновозрастных групп семейной логопсихотерапии). Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. Ростов-на-Дону, Северо-Кавказский научный центр высшей школы, 207 с.

Янченко, И. В. (2011) Публичное выступление при заикании: проблема и метод. В кн.: Н. Л. Карпова, В. И. Селиверстов, А. А. Голзицкая, Т. А. Дмитриева (ред.). Речь в общении: психологические, психолингвистические, дефектологические и психотерапевтические аспекты: Электронный сборник материалов II научно-практической конференции (с международным участием). М.: УРАО «Психологический институт», с. 90–91.

Янченко, И. В. (2013) Творчество и сотворчество в системе семейной групповой логопсихотерапии. В кн.: Творческая личность: технологии и методики ее развития. Международная научно-практическая конференция. Оренбург, 23–24 апреля 2013 г.: в 2 т. Т. 1. Оренбург: Изд-во ОГПУ, с. 666–675.

Янченко, И. В. (2017) Библиотерапия: возрастной аспект. В кн.: Przegląd Biblioterapeutyczny. T. VII, nr 2. Wrocław: Wydawnictwo eBooki.com.pl, с. 83–88.

REFERENCES

Karpova, N. L. (2003) Osnovy lichnostno-napravlennoj logopsikhoterapii [Fundamentals of personally-oriented logopsychotherapy]. 2nd ed., correct. and compl. Moscow: Moscow Psychology and Sociology Institute Publ.; Flinta Publ., 200 p. (In Russian)

Karpova, N. L. (ed.). (2011) Semejnaya gruppovaya logopsikhoterapiya: issledovanie zaikaniya [Family group speech therapy: A study of stuttering]. Saint Petersburg: Nestor-Istoriya Publ., 328 p. (In Russian)

Nekrasova, Yu. B. (1968) Primenenie kompleksnogo (logopedicheskogo i psikhoterapevticheskogo) vozdejstviya pri ustranenii zaikaniya u vzroslykh [The use of complex (speech therapy and psychotherapeutic) effects in the elimination of stuttering in adults]. Extended abstract of the PhD dissertation (Pedagogy). Moscow, Moscow City Teachers’ Training Institute, 18 p. (In Russian)

Nekrasova, Yu. B. (1992) Psikhologicheskie osnovy protsessa sotsioreabilitatsii zaikayushchikhsya [Psychological foundations of the process of socio-rehabilitation of stuttering]. Extended abstract of the PhD dissertation (Psychology). Moscow, Psychological Institute of the Russian Academy of Education Publ., 45 p. (In Russian)

Nekrasova, Yu. B. (2006) Lechenie tvorchestvom [Treatment by creativity]. Moscow: Smysl Publ., 223 p. (In Russian)

Sitnikova, N. A. (2006) Etapy lichnostnoj sotsioreabilitatsii [The stages of personal socio-rehabilitation]. In: S. N. Shakhovskaya, V. I. Seliverstov, N. L. Karpova (eds.). Psikhologicheskie, logopedicheskie i psikhoterapevticheskie aspekty vosstanovleniya narushennogo rechevogo obshcheniya pri zaikanii: Materialy nauchno-prakticheskoj konferentsii pamyati Yu. B. Nekrasovoj [Psychological, logopedic and psychotherapeutic aspects of restoring impaired speech communication during stuttering: Proceedings of the scientific and practical conference in memory of Yu. B. Nekrasova]. Moscow; Samara: NTTs Publ., pp. 99–104. (In Russian)

Sitnikova, N. A. (2018) “Knigi istselyayut”: provereno na sebe [Books heal: Self-tested]. In: Biblioterapiya: ekologiya dushi. Prakticheskij opyt psikhologov obrazovaniya i bibliotekarej [Bibliotherapy: The ecology of the soul. Practical experience of educational psychologists and librarians]. Taganrog: s. n., pp. 156–162. (In Russian)

Shchetinin, М. (2004) Dykhatel’naya gimnastika A. N. Strel’nikovoj [A. N. Strelnikova’s breathing gymnastics]. Moscow: Metafora Publ., 368 p. (In Russian)

Yanchenko, I. V. (2006a) Formirovanie dialogicheskogo obsheniya v logopsikhoterapevticheskom protsesse (na primere raznovozrastnykh grupp semejnoj logopsikhoterapii) [Formation of dialogical communication in the logopsychotherapeutic process (on the example of groups of different ages of family logopsychotherapy)]. PhD dissertation (Psychology). Rostov-on-Don, North Caucasus Research Center of Higher Education, 207 p. (In Russian)

Yanchenko, I. V. (2006b) Logopsikhoterapevticheskij dialog, ili Moi vstrechi s metodikoj [Logopsychotherapeutic dialogue, or My meetings with the technique]. In: S. N. Shakhovskaya, V. I. Seliverstov, N. L. Karpova (eds.). Psikhologicheskie, logopedicheskie i psikhoterapevticheskie aspekty vosstanovleniya narushennogo rechevogo obshcheniya pri zaikanii: Materialy nauchno-prakticheskoj konferentsii pamyati Yu. B. Nekrasovoj [Psychological, logopedic and psychotherapeutic aspects of restoring impaired speech communication during stuttering: Proceedings of the scientific-practical conference in memory of Yu. B. Nekrasova]. Moscow; Samara: NTTs Publ., pp. 120–125. (In Russian)

Yanchenko, I. V. (2011) Publichnoe vystuplenie pri zaikanii: problema i metod [Public speaking for stuttering: Problem and method]. In: N. L. Karpova, V. I. Seliverstov, A. A. Golzickaya, T. A. Dmitrieva (eds.). Rech’ v obshchenii: psikhologicheskie, psikholingvisticheskie, defektologicheskie i psikhoterapevticheskie aspekty: Elektronnyj sbornik materialov II nauchno-prakticheskoj konferentsii (s mezhdunarodnym uchastiem) [Speech in communication: Psychological, psycholinguistic, defectological and psychotherapeutic aspects: Electronic collection of proceedings of the II Scientific and practical conference (with international participation)]. Moscow: Psychological Institute of the Russian Academy of Education, pp. 90–91. (In Russian)

Yanchenko, I. V. (2013) Tvorchestvo i sotvorchestvo v sisteme semejnoy gruppovoj logopsikhoterapii [Creativity and co-creation in the system of family group speech therapy]. In: Tvorcheskaya lichnost’: tekhnologii i metodiki ee razvitiya. Mezhdunarodnaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya [Creative personality: Technologies and methods of its development. International scientific and practical conference. Orenburg, 23–24 April 2013]: In 2 vols. Vol. 1. Orenburg: Orenburg State Pedagogical University Publ., pp. 666–675. (In Russian)

Yanchenko, I. V. (2017) Biblioterapiya: vozrastnoj aspect [Bibliotherapy: Age aspect]. In: Przegląd Biblioterapeutyczny [Bibliotherapy review]. Vol. VII, no. 2. Wrocław: Publishing House eBooki.com.pl, pp. 83–88. (In Russian)

Published

2021-10-06

Issue

Section

Articles